A minisztérium szerint a Google törvénysértő módon tartja fenn vezető pozícióját a keresőoptimalizálási és hirdetési piacon. Azzal is vádolják a Google-t, hogy a hangszórók, a televíziók és az okos autók üzletágaiban is ki akarja terjeszteni tevékenységeit, jogellenes módszerekkel erősítve a dominanciáját.
Ha nincs mit rejtegetni, nincs ok a félelemre
A minisztériumot képviselő Kenneth Dintzer szerint elképzelhető, hogy egy vezető arról nyilatkozik a saját teljesítményértékelésében, hogy az általa vitt üzletág 85 százalékos piaci részesedést ért el egy adott területen, amit különböző eszközökkel tovább fog növelni. Az elsőre szőrszálhasogatásnak tűnő megközelítés valójában perdöntő lehet: a vezetői értékelésekben ugyanis olyan információk, adatok is szerepelhetnek, melyek egyértelmű bizonyítékként szolgálnának a Google ellen indított eljárásában. Ez az oka annak, hogy a minisztérium szeretné felhasználni ezeket az aktákat a perben.
Megy a jogi adok-kapok
John Schmidtlein a Google védelmében elmondta, még életében nem hallott olyanról, hogy egy monopóliumellenes perben a bíróság helyt adott volna annak a kérésnek, hogy a dolgozók személyes aktáit hozzák nyilvánosságra. Kenneth Dintzer erre azzal vágott vissza, csak a szakmai jelentések érdeklik a minisztériumot, a személyes adatokba nem kér betekintést. John Schmidtlein erre azzal érvelt, hogy semmilyen információt nem találnának a jelentésekben, ami felhasználható lehetne egy ilyen perben.
Az ügyben eljáró bíró végül arra jutott, hogy 6 ember személyes jelentéseit és aktáit szeretné látni, mondván, hogy majd ő eldönti, kinek van igaza. A következő előzetes tárgyalás június végén esedékes.
A jóból sosem elég
Az Egyesült Államok online kereséseinek 90 százaléka a Google rendszerein fut át. Ez a az alapja a Google gigászi hirdetési üzletágának, amely csaknem 160 milliárd dolláros éves eladási számokat hoz a vállalatnak. Sokan azzal vádolták a Google-t, hogy a keresési eredményekben prioritásként kezeli a saját érdekeltségébe tartozó hirdetéseket és ajánlásokat, így megkárosítva a cég riválisait. Azzal is támadták a keresőóriást, hogy különböző publikációkból és weboldalakról információkat gyűjt össze, amiket aztán forrásmegjelölés nélkül felhasznál.
Egy másik probléma a vádlók szerint az, hogy a Google birtokolja és irányítja a hirdetési folyamatok minden egyes lépését, ami óriási, ráadásul jogsértő versenyelőnyt biztosít a vállalatnak.