Hajózási kartellre csapott le a GVH
Fotó: Shutterstock

A látszatra sem adtak a bűnbánó kartellezők, lecsapott a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) feltárta, hogy négy vállalkozás kartellbe szerveződve próbálta elnyerni a BKV menetrendszerinti hajójáratainak üzemeltetését. Minden résztvevő beismerte a jogsértést, ezt figyelembe véve a GVH enyhítette a kiszabott bírságot.


A budapesti menetrendszerinti hajójáratok üzemeltetésére a fővárosi közlekedési cég 2020 nyarán írt ki nyílt közbeszerzést, az eljárás során azonban észrevette, hogy egyes ajánlattevők nyilatkozatai szinte szóról szóra megegyeznek egymással. A BKV jelezte a gyanús esetet a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely rajtaütött a vállalkozásokon 2021 júliusában.

A versenyhatósági eljárás feltárta, hogy négy cég – a Dunai Személyszállító Kft. és a Hajózni Jó Kft., illetve a Rubin Group Kft. és a Duna-Weser Kft. – (ketten-ketten azonos vállalkozáscsoportban) jogsértő együttműködést folytattak annak érdekében, hogy közülük kerüljön ki a tender nyertese. A vállalkozások az ajánlattétel előtt megosztották egymással árszintjeiket, a pályázati anyagaikat pedig ugyanazon személy – az egyik vállalkozás ügyvezetője – állította össze. Az összehangolt, versenykorlátozó magatartás a közbeszerzési eljárás során is fennmaradt köztük – tárta fel a GVH eljárása.

A közbeszerzési eljárásokkal összefüggő versenykorlátozások a legsúlyosabb versenyjogi jogsértésnek számítanak, melyek bizonyos esetben akár büntetőjogi következményekkel is járhatnak. A nemzeti versenyhatóság ezért kiemelten kezeli a közbeszerzési kartellek felszámolását.

A GVH vizsgálata során a vállalkozások mindegyike ún. engedékenységi kérelemmel élt, vagyis a jogsértést elismerve, önként beszolgáltatta a kartell bizonyítékait a versenyhatóság felé. Ennek – valamint a cégek egy részének a jövőbeli, hasonló jogsértések elkerülésére vállalt, ún. megfelelési törekvéseinek – köszönhetően a GVH Versenytanácsa mintegy harmadával csökkentette a kartell érintett résztvevőinek bírságát.

A hatóság egyúttal tekintettel volt a kis- és középvállalatnak minősülő vállalkozások korlátozottabb pénzügyi teljesítőképességére is. A GVH Versenytanácsa mindezek figyelembevételével összesen 6,5 millió forintos bírságot szabott ki a Rubin Group Kft.-re és a Duna-Weser Kft.-re. A másik két, 1 fős céget – a Dunai Személyszállító Kft-t, illetve a Hajózni Jó Kft-t – közvetlenül a közbeszerzési tender kiírása előtt alapították ugyanazon a napon, beismerten a támogató ajánlatok beadására. Mindkét cég főtevékenysége belvízi személyszállítás, árbevétele nem volt, a cégjegyzésre ugyanaz a személy jogosult.

Most éppen szünetel a BKV-s hajózás a Dunán

A hivatásforgalmú hajózást Budapesten a világjárvány miatt kezdték ideiglenesen szüneteltetni, de tavaly is csak a csepeli kompot üzemeltette a BKV (februártól előreláthatólag május közepéig javítás miatt jelenleg az sem közlekedik). A fővárosi önkormányzat nem tudta biztosítani a hajózáshoz szükséges anyagi forrásokat, és úgy tűnik, továbbra sincs rá pénz.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét, de március 15-én még biztosan nem indul el a hajózás- nyilatkozta a főváros közlekedési cége a Népszavának.

A szüneteltetésnek tehát gazdasági okai vannak, azonban a vállalat hangsúlyozta, ez nem azt jelenti, hogy megszüntetnék az ágazatot. Viszont az üzemeltetésre vonatkozó tender sincs kiírva, ezért igencsak kérdéses, mikor indulhat újra a hajózás.


Ne hagyd ki!