A skóciai székhelyű BrewDog sörgyártó vállalat nyereményjátékot hirdetett a vásárlóinak, de kiderült, hogy a nyeremény korántsem olyan értékes, mint amilyennek hirdették.
A BrewDog vállalat rendhagyó marketingkampányt indított. A multinacionális sörfőzde és kocsmalánc a sörösrekeszeiben tíz darab, aranyból készült dobozt rejtett el, amelyek értéke egyenként 15 ezer angol font. Legalábbis a sörfőzde ezt állította a hirdetésében. Mint kiderült, a dobozok nem tömör aranyból készültek, értékük pedig a közelében sincs az említett 15 ezer fontnak. Nagy-Britannia reklámfelügyeleti szerve, az Advertising Standards Authority (ASA) vizsgálatot indított a cég ellen.
Sovány vigasz
A „szerencsés" megtalálók közül sokan szkeptikusan tekintettek a nyereményükre, így jobbnak látták bevizsgáltatni azt. Gyanújuk beigazolódott, ugyanis a tömör aranynak hirdetett dobozok valójában sárgarézből készültek, amelyeket 24 karátos aranybevonattal láttak el. A dobozok értéke valójában 500 font körül mozog. Sokan panaszt tettek, de ezeket a vállalat rendre elutasította. A nyertesek végül az ASA-hoz fordultak.
A BrewDog beismerte, hogy a „tömör arany„ megfogalmazás felelőtlenség volt részükről, ám amellett továbbra is kiáll, hogy a dobozok valóban 15 ezer fontot érnek. Az árazást az előállítási költségekkel, a felhasznált fémekkel és a termék minőségével indokolta. A cég azzal védekezett, hogy a „tömör arany" kifejezés nem szerepel a játék Általános Szerződési Feltételeiben, sem a nyertes informáló, a dobozokon található feliraton. A vállalat kárpótlásként bocsánatkérő leveleket írt az érintetteknek.
Sok a panasz
A 2007-ben alapított sörfőzdét az elmúlt hetekben igen sok támadás érte, melyek alapjául egy korábbi dolgozó Twitter bejegyzése szolgált. Ebben leírta, hogy a vezetők toxikus munkahelyi légkört teremtettek, ahol senki nem mer hangot adni véleményének. Ennek következtében rengeteg dolgozó mentális problémákkal küzd. A BrewDog bocsánatot kért az alkalmazottaitól, illetve biztosított őket, hogy egy független szakértővel felülvizsgáltatja a vállalat működését.
A BrewDog jelenleg több mint 2000 embert foglalkoztat.
Van mire nézni
Az ASA-nak mostanában bőven akadt tennivalója. Nemrég a Luno Money került a hatóság látókörébe. A cég februárban teleszórta London különböző metróállomásait és tömegközlekedési eszközeit olyan hirdetésekkel, melyek arra buzdították a szemlélőket, hogy fektessenek be Bitcoinba. A helyi hirdetési szabályok kimondják, hogy minden befektetéssel kapcsolatos reklámnak egyértelmű információkat kell közölnie a kockázatokról. Ha nem garantált a megtérülés, akkor kötelező feltüntetni, hogy a befektetés értéke csökkenhet, vagy növekedhet. A Luno Money által szervezett reklámkampány szövege nem felelt meg ennek a kritériumnak. A szigetország reklámfelügyelete ezért felszólította a hirdetést szervező vállalatot, távolítsa el az összes plakátot.
Márciusban a Coinfloor vállalat került a hatóság célkeresztjébe. A Coinfloor egészoldalas, a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetésben népszerűsítette a kriptovalutákat. A reklámban nagyjából az állt, hogy semmi értelme a bankban tartani a pénzt, illetve digitális aranyként hivatkozott a Bitcoin-ra. Az ASA a korábban említett indokokra hivatkozva felszólította a vállalatot a hirdetés visszavonására. Ez meg is történt.