Egy Győr környéki házaspár tett feljelentést a helyi rendőrkapitányságon, mert a hónap elején felhívta őket egy magát bankbiztonsági szakembernek kiadó „ügyintéző”, azt állítva, hogy gyanús tranzakciót észleltek a céges számlájukon. A folytatás tanulságos.
A hívó kérésére a család férfi tagja letöltötte a számítógépükre az AnyDesk alkalmazást, amivel a csaló látta a netbankos belépéshez szükséges adataikat, és a megszerzett információkkal elutalt a számlájukról 5,5 millió forintot.
A művelet alatt a telefonáló még azt is kérte, hogy a család menjen ki abból a helyiségből, ahol a számítógép van, mert úgy be tudják mérni, hogy ki a kétes tranzakció végrehajtója. Ez vált gyanússá a családfőnek, de sajnos mire kikapcsolta a számítógépet, már leemelték a számlájukról a pénzt.
A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság több tippet is adott a police.hu oldalon a hasonló esetek kivédésére:
- Ha bankja nevében gyanús tranzakciókra hivatkozva telefonon keresik, minden esetben szakítsa meg a hívást, és ezután személyesen vagy a pénzintézet telefonszámán keresztül visszahívással győződjön meg annak valóságtartalmáról!
- Ne adja meg bankkártya- vagy online banki adatait, és ne küldjön másolatot okmányairól!
- Ne töltsön le semmilyen programot ismeretlenek javaslatára!
- Ha mégis megtörtént baj, azonnal jelentse bankjának és a rendőrségnek a csalást!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán találtok.