Kamuzott, majd ügyészségi fellépésre meghátrált a webáruház
Fotó: Shutterstock

Kamuzott, majd ügyészségi fellépésre meghátrált a webáruház

Egy webáruház üzemeltetője az általa forgalmazott termékről valótlan pozitív vásárlói visszajelzéseket tett közzé, amihez az internetről letöltött fényképeket használt. Emellett a kínált termékről szóló tájékoztatás is megtévesztő volt. A termék fő alapanyaga algákból állt, amelyről azt állította, hogy a kapszula alkalmas betegségek gyógyítására. A Pest Vármegyei Főügyészség fellépett a fogyasztók védelme érdekében.


Az ügyészség által ellenőrzött webáruház a honlapján vásárlói véleményeket jelentetett meg. A vásárlók ezekben arról számoltak be, hogy a termék bizonyos ideig történő szedését követően betegségük javult, vagy tünetmentessé váltak. Viszont a véleményeknél feltüntetett fotók közül volt, amelyik igazából egy külföldi újságíró képe volt, és volt olyan is, amelyik az interneten több mint 100 oldalon szerepelt, különböző külföldi nevekkel. A vonatkozó jogszabályok szerint fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások közzététele, olvasható az ügyészség közleményében.

Az is kiderült, hogy a honlapon a terméket olyan kijelentésekkel kínálták, hogy az alkalmas különböző betegségek gyógyítására, mint például szív- és érrendszeri betegségek, allergia, asztma, légúti-betegségek, szürkehályog és daganatos betegségek. Az ilyen állítások jogszabályoknak való megfelelősége különösen fontos, mivel a beteg vagy a betegségektől tartó fogyasztók éppen egészségük veszélyeztetettsége, vagy annak az érzete miatt kiszolgáltatottabbak, könnyebben befolyásolhatók. A hatályos magyar és uniós jogszabályok szerint azonban étrendkiegészítők kapcsán sem betegséget megelőző, sem azt kezelő tulajdonságot kijelenteni vagy arra utalást tenni nem lehet.

A fentiek miatt az ügyészségnek lehetősége nyílt fogyasztóvédelmi per (ún. képviseleti kereset) indítására. A törvényi előírások szerint viszont perindítás előtt az érintett vállalkozással egyeztetni kell a jogsértés önkéntes megszüntetése érdekében. Erre tekintettel a Pest Vármegyei Főügyészség perelhárító ügyészi felhívást intézett a vállalkozás felé.

Az ügyészi fellépés eredményeként a vállalkozás törölte honlapjáról a fogyasztókat megtévesztő információkat, így a jogsértések gyors és hatékony megszüntetése révén perindításra már nem kellett, hogy sor kerüljön.


Ne hagyd ki!