Lemorzsolódás, kulcsemberek elvesztése, szorongás – csak néhány jelenség azok közül, amik a munkatársaikat otthonról foglalkoztató vállalkozásokra lesnek. De mit lehet tenni?


​Csalódtak a főnökben

A munkahelyi hangulati mélypontot a lezárások első hete jelentette, amikor sokakat bocsátottak el. Ennek következtében telítetté vált a munkaerőpiac. Emellett sokan féltik a munkahelyüket, amihez foggal-körömmel ragaszkodnak. A felmérésből legfontosabb tanulsága, hogy sok, kulcspozíciót betöltő, piacképes szakember is csalódottnak érzi magát és munkahelyváltáson gondolkodik. Csalódottságuk oka általában a főnök pandémia alatti magatartása ­­- áll a HR-tech megoldásokat fejlesztő CX-Ray több mint 65 ezer munkavállalót érintő felmérésében.

​Sokba kerül a kulcsemberek elvesztése

A kulcsemberek lemorzsolódása jelentős károkat okozhat a vállalkozások számára. Hári Péter, a CX-Ray Kft. ügyvezetője szerint egy-egy fontos alkalmazott elvesztése átlagosan 630 ezer forintba is kerülhet egy cégnek, de ez az összeg akár az 1,2 millió forintot is elérheti, képzettségtől és tapasztalattól függően. Arról nem is beszélve, hogy egy új kolléga toborzása és beilleszkedéséének elősegítése az éves bér egyötödét is felemésztheti.

A vezetők felelőssége

A több mint 65 ezer válaszadó rávilágított arra, hogy a vezető mekkora szerepet tölt be a munkavállalói morál alakításában. Egészen mást jelent ma jó főnöknek lenni, mint pár hónappal ezelőtt. A motiváció fenntartásában, az elszigeteltségi érzet csökkentésében a vezetők magatartása kiemelkedő fontosságúvá vált. A felmérésből kimutatható volt, hogy azok a csapatok, ahol a főnök rendszeresen adott visszajelzést, nem csak hatékonyabban dolgoztak, de hangulatuk is jobb volt. Azon munkavállalók lemorzsolódásának esélye felére csökkent, akiknek közvetlen felettese támogatta beosztottjai szakmai fejlődését, segítségkérés esetén rendelkezésre állt és elismerte mások munkáját.

​Felértékelődő emberi tulajdonságok

Az utóbbi év nehézségei és gyors, rugalmas működést igénylő változásai mutatták meg igazán, mennyire szükség van a vezetői értékek felülvizsgálatára. Rengeteg tanulmány tartja kiemelkedően fontosnak a vezetés emberi oldalát és az ehhez elengedhetetlen tulajdonságokat, készségeket. A jövő vezetői számára tehát nem csupán a szakmai és tapasztalati tudás megszerzése, de a vezetői szerepükhöz elengedhetetlen soft skillek (önismeret, empátia stb.) fejlesztése is fontos.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!