A szakember szerint a legnagyobb gondot az okozza, hogy sokan nagyon okosnak, nagyon felkészültnek akarnak tűnni, ezért túlbonyolítják a mondanivalójukat, így viszont a személyiségük elvész, háttérbe szorul az előadásukban. Az eredmény? Szorongás és unott közönség. John Bowe úgy véli, a tartalom fontos, de még fontosabb a kapcsolat a hallgatósággal.
1. Köszönj a közönségednek!
Triviálisnak tűnhet, pedig rengeteg előadó elfelejti köszönteni a hallgatóságát. Legyen szó akár egy nyilvános beszédről, vagy egy videokonferenciáról, ha köszönés nélkül indítasz, ne csodálkozz, ha a közönséged ellenszenvesnek talál.
Az egyszerű üdvözlés is megteszi. Ha még azt is megkérdezed, hogy érzik magukat a hallgatóid, nyert ügyed van. Köszönd meg, hogy megtisztelnek a jelenlétükkel. Ezt követően nagy vonalakban vázold fel, miről szeretnél beszélni, magyarázd el, miért fontos, hasznos a mondandód.
1. Igazítsd a hallgatóság igényeihez a beszéded!
Vegyünk példának egy vállalkozót, aki épp az új termékét készül bemutatni a befektetőknek. Ebben a szereposztásban a befektetők egyetlen célja a pénzük megsokszorozása. A szakember azt tanácsolja, ilyenkor érdemes a lényegre koncentrálni. Milyen égető problémára kínál megoldást a bemutatott termék? Mekkora piaca van? Arról is fontos beszélni, hogyan járulhatnak hozzá a befektetők a felvázolt üzleti ötlet megvalósításához, miért pont őket akarja bevonni a vállalkozó?
1. Hass az érzelmekre!
Sokkal emlékezetesebbé, megnyerőbbé teheted a beszéded, ha valós történeteket építesz a mondandódba. Ezeket viszont a hallgatóságra kell szabni. Mindig keress helyi sztorikat, ezek ugyanis sokkal jobban megérintik a befektetőket.
1. Próbálj meg minél jobban azonosulni a hallgatósággal!
Németországi befektetőknek prezentálsz? Idézz olyan forrásokból, kutatásokból, melyekben ők is maximálisan megbíznak. Ebben az esetben, a lehetőségekhez mérten, német szakvéleményekre építs.
Általános iskolásoknak tartasz előadást? Kerüld a bonyolult tudományos kifejezéseket!
Elkerülhetetlen, hogy mértékegységekről beszélj az előadásodban olyan embereknek, akik az angolszász rendszert használják? Ne rájuk bízd az átváltást, egyből a „saját" nyelvükön szólítsd meg őket.
1. Add elő magad!
Hiába halad a világ a digitális munkavégzés felé, az emberi interakció továbbra is meghatározó a döntéshozatalban.
Például, ha negyedéves jelentést kell tenned egy Zoom konferencián, az emberek nem csak a mondandódra fognak figyelni. Fontos a kinézeted, a modorod, a kisugárzásod, és hogy mennyire vagy kompetens az adatok közlésében.
Beszélj tisztán, öltözz megfelelően, ülj egyenesen, lazítsd el a vállaidat, mosolyogj, tarts szemkontaktust, illetve legyenek látható helyen a kezeid. Nyert ügyed lesz.