Agyonhajszolt dolgozók
Bob Olson, a technológiai óriás egykori marketingese például korábban azt nyilatkozta, hogy csaknem minden munkatársát látta már sírni az asztalánál. Emily Guendelsberger újságíró pedig raktári munkát vállalt, hogy belülről lássa, mi zajlik az Amazonnál. Lépésszámlálót használt, és elmondása szerint átlagosan napi 24 kilométert gyalogolt. Emellett a cég nyomon követi, hogy milyen gyorsan pakolják az egyes dobozokat. A raktárközpontokban gyógyszerautomatákat látott fájdalomcsillapítókkal feltöltve, amelyeket általában egykettőre kiürítenek a dolgozók. Az üzemorvosi rendelők előtt a folyamatos rosszullétek miatt sorban állnak a munkavállalók, akik lelkileg és fizikailag is kimerültek.
A nagy testvér mindent lát
Hamarosan már nem csak a raktárakban dolgozók élete lesz nehéz, hanem a csomagokat kiszállító futároké is. Az Amazon ugyanis nemrégiben bejelentette, hogy mesterséges intelligenciával felszerelt kamerákat fognak a futárok autóiba szerelni. A Netradyne cég által fejlesztett rendszer 4 kamerából áll: egy a sofőrt nézi, egy az utat előtte, a maradék kettő pedig a két oldalsó üvegen keresztül a sofőr környezetét. Amint elindul az autó, a kamera munkához lát. Komolyabb kihágásoknál hangjelzéssel kommunikál a vezetővel, a kisebb gondokra pedig egy lámpa fogja felhívni a figyelmet. Az Amazon azt ígéri, hangfelvétel és élőkép nem készül. Ám ha a kamera balesetet, károkozást, lopást észlel, a felvételeket azonnal elküldi az illetékeseknek.
Mit lát majd a kamera?
Az Amazon promóciós videójából látható, hogy igen fejlett kameráról van szó. A kamera rá fog szólni a sofőrre, ha az gyorsan hajt, nem tartja a megfelelő követési távolságot, ha nem áll meg a stop táblánál, vagy ha bármi elvonja a figyelmét, majd a központnak elküldi a felvételt. Csak lámpa figyelmezteti a vezetőt, ha erősen fékez vagy hirtelen gyorsul, erőteljesen kanyarodik, nem használja a biztonsági övét, eltakarja a kamerát vagy ha álmos. A vezető maga is küldhet felvételt a központnak közúti konfliktusokról, büntetőfékezésekről, veszélyesen közel kerülő járművekről, illetve ha megközelíthetetlen a kiszállítási cím.
Fő a biztonság!
Az Amazon szerint a kamerák beszerelése a sofőrök érdeke. Felvételeik perdöntőek lehetnek baleseteknél, csomagsérüléseknél, vagy lopás esetén, ráadásul növeli a futárok biztonságát. A cég biztosította az alkalmazottait, hogy csak egy szűk, kiválasztott csoport fér majd hozzá elemzés és továbbképzés céljából a felvételekhez. A kamerát egy módon lehet a kikapcsolni: le kell állítani az autót. Ezt követően 10 másodpercen belül a sofőrt figyelő kamera ki fog kapcsolni, a kifelé néző kamerák ellenben 20 percig még működni fognak, hogy a lopásokat, támadásokat és károkozásokat megelőzhessék.
Nem örül mindenki
Az új rendszernek már meg is van az első áldozata. Az Amazon egykori futárja Vic, aki a teljes nevének elhallgatását kérte, nyilatkozott a Thomson Reuters Foundation-nek. Ő eleinte szerette a munkáját, de egyre több lett a megkötés, a korlátozás. Mindez egy applikációval kezdődött, ami folyamatosan figyelte a vezetési szokásait, a tartózkodási helyeit illetve a telefonhasználatot. Ha például áthajtott egy kátyún és a telefon beleremegett, akkor a főnökei kaptak egy értesítést arról, hogy vezetés közben telefonozik. Nem volt elég a reggel becsekkolni a munkahelyén, munka közben is szelfiket kellett küldenie magáról. Az okoskamera már túl sok volt, Vic inkább felmondott. Szerinte ez a megoldás támadás a privát szférája ellen.
Másokat is megfigyelnek
Nem ez az első eset, hogy a megfigyelésükkre panaszkodnak a cég dolgozói. Nemrégiben több mint 200 munkavállaló írta alá a Jeff Bezos vezérigazgatóhoz benyújtott petíciót, amelyben azt kérvényezték, hogy vessenek véget az alkalmazottak "munkafigyelésének". A munkavállalóknak így új szerződésben kell vállalniuk, hogy hozzájárulnak a kamerarendszer használatához. Az aláírás határideje a napokban fog lejárni. Kérdés, vajon mennyien fogják visszautasítani az új megállapodást?