Egyelőre csak az olyan nagyvállalatok, mint az Amazon vagy a Wallmart engedheti meg magának, hogy a raktárjaikban szinte csak robotok végezzék a munkát. A szektorban szereplő logisztikai cégek csupán 0,2 százalékának van hozzáférése a hasonló technológiához. Erre kínál most megoldást a Seyo.
Többfrontos problémakör
Általában a robotizációval két nagy probléma van a raktárakban. Egyrészt a tradicionális gépek nagyon drágák tudnak lenni: nagyjából 600 ezer és 1,2 millió forint között mozognak a havi költségeik. És ez csak egy robotra értendő, így a szektor kisebb szereplői, akik jócskán elmaradnak az említett két cégtől, aligha engedhetik meg maguknak a robot-segítőket.
Másrészt nagy a piaci széttagoltság, ugyanis különböző tevékenységet ellátó robotokat rendre más-más cégek kínálnak eladásra, nincs egységes robotpark. Például ha szeretnénk egy robotot, ami a szalagról lepakolja a csomagokat, akkor kijön az értékesítő cég, és implementálja azt a rendszerünkbe. Viszont ha egy robot-villástargoncát is vennénk, akkor ezt valószínűleg egy másik cégtől tudjuk majd beszerezni, akik a saját, különálló rendszerükkel fogják integrálni a rideg segítőt. Így egy teljesen széttöredezett és megosztott raktárrendszerünk lesz. Ez egyrészt nehezen menedzselhető, másrészt minden egyes installációnál külön kell fizetni a cégek eltérő rendszereiért.
Mi a megoldás?
A Seyo megoldása a következő: létrehoztak egy olyan platformot, aminek segítségével a különböző cégek eltérő robotjai kommunikálni tudnak egymással és össze tudják hangolni a munkájukat.
Az ötletet Yanwen Chan, a cég technológiai vezetője dolgozta ki. Az általa létrehozott algoritmus lehetővé teszi a robotok önálló egymásra hangolódását. Ha egy cég egy új robotot szeretne integrálni a rendszerébe, akkor a Seyo a legkompatibilisebbet fogja nekik ajánlani, amivel elkerülhetik a bevezetési költségeket, így a konkurens vállalatok árainak nagyjából a negyedéből kihozzák az implementálást. Emellett kisebb volumenben is kezdhetik az automatizációt, amit ráérnek szépen fokozatosan bővíteni, így nem fognak hirtelen óriási költségekkel szembesülni. Ezek által kisebb cégek is hozzáférhetnek a robotok által nyújtott lehetőségekhez.
„Általában csak a nagyobb technológiai óriások tudnak profitálni az automatizációból, ami nincs rendjén, ugyanis az olyan kkv-k, mint mi, rengeteget nyerhetnék a robotokkal, amik lehetővé tennék a skálázható növekedést"- nyilatkozta a Sifted.eu-nak Henry Hales, a Tu Pack kereskedelmi vállalt vezetője, akik épp a Seyo platformját tesztelik.
Egy román cég a robotika élmezőnyében
A mindennapi életünk tele van ugyanúgy ismétlődő folyamatokkal. A Seyo is ezen feladatok kiváltását célozta meg, viszont nem ők az elsők, akik ilyen indíttatással alapítottak céget. A romániai UiPath az egyik legnagyobb szereplő a szektorban, az ő értékük már meghaladja a 35 milliárd dollárt. Ők egy kicsit más területet céloztak meg, ugyanis az irodai backoffice folyamatok automatizálására fejlesztenek szoftver-robotokat. 2015-ben alakultak, azóta pedig szélsebesen haladnak előre az üzleti ranglétrán. Az ő fejlesztésük is a repetitív, monoton feladatokat váltja ki elsősorban, ami az e-mailek feldolgozásától kezdve, a számlázáson át rengeteg feladatot elláthat. Leginkább pénzügyi folyamatokat automatizálnak, és bár vannak korlátai a technológiájuknak, rohamosan terjeszkednek más területek felé is.
Boris Krumrey, a UiPath robotikai vezetője úgy látja, hogy a vásárlók szkepticizmusa eltűnőben van, és már nem a rendszerük sikerességét kérdőjelezik meg, hanem próbálják minél inkább a saját üzletükre szabni a szoftverüket, így maximálisan kihasználva azt.