Nem nagyon volt még arra példa, hogy egy e-kereskedelmi vállalat valódi, fizikai boltot hozzon létre. Az Amazon ezt most megtette, ráadásul futurisztikus módon, feladva ezzel a leckét a versenytársaknak.
London egyik nyugati kerületében nyitotta meg első üzletét az online kereskedelemre szakosodott óriásvállalat, a bolt nem túl nagy, mindössze 250 négyzetméteres. Egyelőre ehhez hasonló mértékben gondolkodnak a további üzleteikkel kapcsolatban is, de ez még változhat a jövőben.
Most van a jövő?
Na de hogyan is működik ez a futurisztikus üzlethelyiség? Kiszolgáló személyzet, mármint hús-vér személyzet nemigen van, egy-két dolgozó lézeng a boltban. A helyiség dugig van kamerákkal, melyek minden lépésünket figyelik. Nincs pénztárgép, illetve nincsenek bevásárlókocsik és kosarak sem. Mielőtt belépnénk a boltba, le kell töltenünk az Amazon applikációját a telefonunkra, és hozzá kell rendelnünk a bankkártyánkat, valamint az e-mail címünket. A vásárlás megkezdésekor az applikációban található kosárba tehetjük digitálisan a termékeket, a polcokról pedig egyből a saját szatyrunkba. Amint végeztünk a vásárlással, elhagyhatjuk a boltot. Kilépésünket érzékelik, a begyűjtött termékek árát automatikusan levonják a bankszámlánkról, a számlát pedig kiküldik az e-mail címünkre.
A nagyszámú kamerák nem csak a lopás megelőzésére szolgálnak, azt is pontosan követik, hogy milyen termékeket vettünk le a polcokról. A polcokon súlyérzékelőket is elhelyeztek, ami segíti a folyamatos árufeltöltést. Nem igazán lehet kijátszani a rendszert, így nem érdemes termékeket átadni más vásárlóknak, hiszen a kamerák látni fogják, hogy mi vettük le a polcról, és ránk fogják terhelni az árát kilépéskor.
Tervek és tények
A bolt árai nagyjából megegyeznek a diszkontoknál megszokott árakkal, de most valamivel az alá mentek, hogy becsalogassák a vevőket. Jelenleg kizárólag brit beszállítókkal dolgoznak, kínálatuk harmada pedig sajátmárkás termék. Külön vegán és laktózmentes sarkok is vannak, illetve korábban leadott online rendeléseket is begyűjthetünk az üzleten belüli átvételi pontokon. Emellett kávé-és italautomaták, illetve gyógyszerek is kaphatók az Amazon boltjában.
A cég az első körben a szigetországban terjeszkedne, nagyobb boltokat is nyitna, és ha a modell működik, jöhet a világ többi része.
Mit lépnek a riválisok?
Ez egyértelmű üzenet a riválisoknak, hiszen nem igazán van hasonló kezdeményezés (ha van is, nem áll mögötte Amazon méretű óriás) a piacon. A hard diszkont hálózatok, mint például az Aldi, a Lidl, vagy a Penny market, de még a hipermarketek is kihívót kaptak. Bár ezek a hálózatok is folyamatosan újítanak, de van még hova fejlődniük. Sok bolt kialakította már az önkiszolgáló pénztárakat, de az online vásárlás megvalósítására és a házhozszállításra is hatalmas összegeket áldoztak. A vásárlók majd eldöntik, ki választott jól.