A képlet egyszerű: a boltok célja, hogy minél többet vásároljunk tőlük. A szokásos hirdetéseken túlmenően gazdag eszköztár áll rendelkezésükre, hogy manipuláljanak minket. Az alábbiakban jól bevált trükköket taglalunk nektek! Ti bedőltetek már ezeknek?


​Bevásárlókocsi

Tudtátok, hogy amint a kereskedők megduplázták a bevásárlókocsik méretét, a vásárlók 20 százalékkal többet költöttek a termékekre? Bizony az illúzió nagyban befolyásolja az elménket. Minél nagyobb a kosarunk, annál többet költünk. Csak nem toljuk oda a szalaghoz egy üresen tátongó a kocsit, ugye?

​Az áru helye a polcon

A marketingszakemberek tudományos alapokra helyezik, hogy mit, hova kell elhelyezni a polcokon. Speciális, szemmozgást rögzítő kamerák segítségével megállapították, melyek azok a legnépszerűbb pontok, ahova az emberek általában a figyelmüket összpontosítják. Ezek alapján alakítják ki, hova kerüljenek a drágább, prémium termékek. Nagy általánosságban a népszerű pontok 35 százalékkal több figyelmet kapnak, így csupán az elhelyezéssel befolyásolhatja egy boltos a termékek keresletét. Ti mit figyeltek meg legtöbbször?

​Nem csak a bikáknak

A kutatók arra jutottak, hogy a férfiak tudatalattiját jobban befolyásolja a piros szín. Gyorsabban feldolgozzák a látott árnyalatot, amit többnyire akcióval azonosítanak. Így a férfiak nagyobb eséllyel vásárolnak olyan termékeket, melyek piros címkével vannak ellátva.

​A mágikus négyes

A vásárlók nagyrésze csupán 4 termék árára emlékszik: tej, kenyér, tojás és… dobpergés… banán! A többi termék áráról rendszerint fogalmuk sincs! Üzletvezetőknek ezeket a termékeket érdemes akciózni.

​A zene az kell

Minél többet tölt a vásárló az üzlettérben, annál többet vásárol. Azok, akik tovább tartózkodnak a boltban, 33 százalékkal többet költenek. Ezt úgy segítik elő az üzemeltetők, hogy nyugodt, lassú zenét játszanak, ami maradásra ösztönzi a vásárlókat.

​Kulcsszavak

A gyártók jól tudják, hogy mennyit jelent a vásárlók életvitele, éppen ezért jól ki is használják azt. Például ha valaki az egészséges életmód híve, valószínűleg előszeretettel fog olyan termékeket vásárolni, melyeken fel van tüntetve, hogy GMO-mentes, bio, vagy 100 százalékban organikus. Ezt az elvet követve jól láthatóan, nagybetűkkel rá szokták írni a csomagolásokra. Ezek általában drágább termékek, viszont a prémium minőséget sugallnak, így szívesebben nyúlnak mélyebben a zsebükbe a vásárlók.

​A méret a lényeg

Biztos ti is dühöngtetek már a chipses zacskók tartalmán. Mikor kibontod kiderül, hogy a fele levegő. (Régen többet adtak, de legalább most drágább). A játszadozás a súlyokkal minden termékre jellemző. Vagy ugyanaz az ár marad, de kisebb adagot adnak, vagy az elérhető legkisebb kiszerelés tömegét növelik, amely így ugyancsak drágább lesz. Például a hasábburgonya szokásos adagja kétszer akkora lett az elmúlt 40 évben.

​Irányított kóválygás

Mint említettük, minden terméknek meg van a maga helye. A népszerű, mindennapos árukat biztosan nem fogjuk a bejárat közelében megtalálni. Ezek rendszerint az áruház közepén, vagy a bejárattól távol találhatók, hiszen míg eljutunk a termékekig, addig bizony bolyongunk, nézelődünk, és olyan dolgokat tehetünk a nagy kosarunkba, amelyeket eleinte nem is terveztünk.

​Kivétel a gyümölcs, zöldség!

Az előbbi pont alól a gyümölcsök és zöldségek kivételnek számítanak. Ezeket ugyanis pont a boltok bejáratához szokták lepakolni. Milyen szépen néz ki az piros, lédús paradicsom, vagy az jó kis roppanós paprika, és milyen szuper gyümölcssaláta lenne abból a szőlőből! És már be is mentünk a boltba. A frissessége, a színkavalkádja ezeknek a termékeknek nagyban befolyásolja az ítélőképességünket. Ezt a célt szolgálják még a virágok, illetve a péksütemények, melyek az illatukkal is csalogatják a vevőket.

Ti mennyire vagytok tudatos vásárlók? Be szoktatok dőlni ezeknek a trükköknek?


The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Reagált a bírálatokra a Ryanair, az utasok járnak jól

A diszkont légitársaság öt napon belül visszafizeti a törölt járatokra szóló jegyek árát a cég csütörtöki bejelentése szerint.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

A szállodások 350 ezerért sem találnak 8 általánost végzett szobaasszonyt

A munkaerőhiány már most, 50-60 százalékos kihasználtságnál is fékezi a növekedést a szállodaiparban, mert azok a szálláshelyek, amelyek reménytelenül próbálják feltölteni üres álláshelyeiket, nem tudnak sem több vendéget fogadni, sem az elvárt színvonalú kiszolgálást nyújtani. Szakmai szövetségük több javaslattal állt elő.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Kínos, mondhatni ciki ügyben bírságolt a versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 3 millió forintos bírságot szabott ki az „Év Terméke" díjat korábban osztó cégre, amiért az hiányosan teljesítette a saját maga által vállalt kötelezettségeket.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!