A képlet egyszerű: a boltok célja, hogy minél többet vásároljunk tőlük. A szokásos hirdetéseken túlmenően gazdag eszköztár áll rendelkezésükre, hogy manipuláljanak minket. Az alábbiakban jól bevált trükköket taglalunk nektek! Ti bedőltetek már ezeknek?


​Bevásárlókocsi

Tudtátok, hogy amint a kereskedők megduplázták a bevásárlókocsik méretét, a vásárlók 20 százalékkal többet költöttek a termékekre? Bizony az illúzió nagyban befolyásolja az elménket. Minél nagyobb a kosarunk, annál többet költünk. Csak nem toljuk oda a szalaghoz egy üresen tátongó a kocsit, ugye?

​Az áru helye a polcon

A marketingszakemberek tudományos alapokra helyezik, hogy mit, hova kell elhelyezni a polcokon. Speciális, szemmozgást rögzítő kamerák segítségével megállapították, melyek azok a legnépszerűbb pontok, ahova az emberek általában a figyelmüket összpontosítják. Ezek alapján alakítják ki, hova kerüljenek a drágább, prémium termékek. Nagy általánosságban a népszerű pontok 35 százalékkal több figyelmet kapnak, így csupán az elhelyezéssel befolyásolhatja egy boltos a termékek keresletét. Ti mit figyeltek meg legtöbbször?

​Nem csak a bikáknak

A kutatók arra jutottak, hogy a férfiak tudatalattiját jobban befolyásolja a piros szín. Gyorsabban feldolgozzák a látott árnyalatot, amit többnyire akcióval azonosítanak. Így a férfiak nagyobb eséllyel vásárolnak olyan termékeket, melyek piros címkével vannak ellátva.

​A mágikus négyes

A vásárlók nagyrésze csupán 4 termék árára emlékszik: tej, kenyér, tojás és… dobpergés… banán! A többi termék áráról rendszerint fogalmuk sincs! Üzletvezetőknek ezeket a termékeket érdemes akciózni.

​A zene az kell

Minél többet tölt a vásárló az üzlettérben, annál többet vásárol. Azok, akik tovább tartózkodnak a boltban, 33 százalékkal többet költenek. Ezt úgy segítik elő az üzemeltetők, hogy nyugodt, lassú zenét játszanak, ami maradásra ösztönzi a vásárlókat.

​Kulcsszavak

A gyártók jól tudják, hogy mennyit jelent a vásárlók életvitele, éppen ezért jól ki is használják azt. Például ha valaki az egészséges életmód híve, valószínűleg előszeretettel fog olyan termékeket vásárolni, melyeken fel van tüntetve, hogy GMO-mentes, bio, vagy 100 százalékban organikus. Ezt az elvet követve jól láthatóan, nagybetűkkel rá szokták írni a csomagolásokra. Ezek általában drágább termékek, viszont a prémium minőséget sugallnak, így szívesebben nyúlnak mélyebben a zsebükbe a vásárlók.

​A méret a lényeg

Biztos ti is dühöngtetek már a chipses zacskók tartalmán. Mikor kibontod kiderül, hogy a fele levegő. (Régen többet adtak, de legalább most drágább). A játszadozás a súlyokkal minden termékre jellemző. Vagy ugyanaz az ár marad, de kisebb adagot adnak, vagy az elérhető legkisebb kiszerelés tömegét növelik, amely így ugyancsak drágább lesz. Például a hasábburgonya szokásos adagja kétszer akkora lett az elmúlt 40 évben.

​Irányított kóválygás

Mint említettük, minden terméknek meg van a maga helye. A népszerű, mindennapos árukat biztosan nem fogjuk a bejárat közelében megtalálni. Ezek rendszerint az áruház közepén, vagy a bejárattól távol találhatók, hiszen míg eljutunk a termékekig, addig bizony bolyongunk, nézelődünk, és olyan dolgokat tehetünk a nagy kosarunkba, amelyeket eleinte nem is terveztünk.

​Kivétel a gyümölcs, zöldség!

Az előbbi pont alól a gyümölcsök és zöldségek kivételnek számítanak. Ezeket ugyanis pont a boltok bejáratához szokták lepakolni. Milyen szépen néz ki az piros, lédús paradicsom, vagy az jó kis roppanós paprika, és milyen szuper gyümölcssaláta lenne abból a szőlőből! És már be is mentünk a boltba. A frissessége, a színkavalkádja ezeknek a termékeknek nagyban befolyásolja az ítélőképességünket. Ezt a célt szolgálják még a virágok, illetve a péksütemények, melyek az illatukkal is csalogatják a vevőket.

Ti mennyire vagytok tudatos vásárlók? Be szoktatok dőlni ezeknek a trükköknek?


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!