Majdnem mindenki engedett már a kísértésnek, hogy a pénztárnál való sorbanálláskor bedobjon még egy csokit, rágógumit vagy üdítőt a kosarába. Ez az impulzus-vásárlás tankönyvi példája.
A döntés bizonyára spontán volt, de a csábítás a kasszák környezetében nagyon is tudatosan megtervezett. Az IRI kutatócég szerint tavaly a vásárlók 6 milliárd dollárt költöttek csak a pénztárak közelében elhelyezett árucikkekre.
Tej a végén
Az önkiszolgáló szupermarketek a huszadik század elején jelentek meg. A vásárlók ekkor kezdtek el szabadon barangolni az üzletekben, ahelyett, hogy a pult mögött álló árus szolgálta volna ki őket. Az impulzus-vásárlás azonban igazán a harmincas-negyvenes években robbant be, a bevásárlókocsik széles körben való elterjedésével – írja a CNN.
Mára az üzletek szinte minden centiméterét megtervezik, hogy befolyásolják a vásárlók döntéseit.
Például a tejtermékes pult mindig az üzlet hátsó részében van, arra kényszerítve a vevőket, hogy sok más termék között is áthaladjanak, mire elérik a tejet. A húsos pult általában az üzlet másik oldalán található, így ismét csak jókora sétát kell tenni a boltban, miközben számtalan más árucikkre is felfigyelhetnek.
A reggelizőpelyhek legtöbbször a polc alsó részén, a gyerekek szemmagasságában vannak, így könnyebben nyaggathatják értük a szüleiket.
A pénztárak közelében pedig nehéz ellenállni a magas cukor- és sótartalmú ételeknek: mire végzünk a bevásárlással, általában elfáradunk, és kevesebb akaraterőnk marad, így könnyebben beadjuk a derekunkat egy impulzus-vásárlásnak.
Rendkívüli tudatosság
A világítás, a hőmérséklet, a polcok és az egyes részlegek elrendezése mind-mind széleskörű kutatás eredménye – mondta Marian Nestlé, a New York University professzora. Hozzátette:
a cél, hogy rávegyék az embereket: minél többet vásároljanak.
Az egyes márkák külön pénzt fizetnek az üzletekben azért, hogy jó helyre kerüljenek a termékeik ebben a kifinomult rendszerben.
A legjobb helyek a szemmagasságban lévő polcok, az egyes részlegek vége, és a legeslegjobb a pénztárhoz közel eső helyek.
Az üzletek a kicsi, olcsó, gyorsan fogyasztható termékeket teszik a legközelebb a pénztárhoz, mert ezeket könnyebb hirtelen beletenni a kosarunkba, mint mondjuk egy nyolctekercses kéztörlőt.
A vásárlók egészségének védelme érdekében a kaliforniai Berkeleyben még 2020-ban fogadtak el egy olyan törvényt, amely szerint a kasszák közelében csak friss vagy szárított gyümölcsöt, magvakat, joghurtot és cukormentes rágót lehet árulni, cukrot, üdítőt és egészségtelen rágcsálnivalót nem.