A négy kereskedelmi lánc komoly csatát vív a hagyományosan árérzékeny hazai vásárlókért. Az akciózások, leértékelések nem könnyítik meg az árak összehasonlítását, de bemutatjuk egy hangsúlyozottan szubjektív vizsgálódás eredményét.


A G7 gazdasági hírportál tavaly január óta minden hónap utolsó napján virtuálisan megvásárol 42 alapvető élelmiszerterméket az Aldiban és a Lidlben, idén februártól pedig a kört a Penny Markettel és a Tescóval is bővítette. A cikk szerzője azt már a bevezetőben megjegyzi: szubjektív (statisztikailag nem reprezentatív) fogyasztói kosárról van szó, amellyel egyrészt az a cél, hogy a boltláncok közötti áreltéréseket nyomon kövesse, másrészt az élelmiszer-inflációt (vagy deflációt) a saját szempontjai alapján bemutassa.

A G7 ezeket a termékeket tette a kosarába:

  • Burgonya (piros) 3 kg
  • Cukor, 0,5 kg
  • Liszt, 1 kg
  • Olaj (napraforgó), 1 l
  • Vaj, 0,25 kg
  • Félbarna kenyér, 3 kg
  • Zsemle, 0,5 kg
  • Kifli, 0,5 kg
  • ESL tej 1,5%, 1 l
  • ESL tej 2,8% ,1 l
  • Tejföl 20%, 0,5 l
  • Natúr joghurt, 0,5 l
  • Kefir, 0,5 l
  • Paradicsom, 1 kg
  • TV paprika, 0,5 kg
  • Sárgarépa, 0,5 kg
  • Fehérrépa, 0,2 kg
  • Alma, 1 kg
  • Banán, 0,5 kg
  • Örölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg
  • Csirkemell, 1 kg
  • Pulykamell, 1 kg
  • Sertés darált hús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg
  • Sertéspárizsi, 0,2 kg
  • WC-papír, kétrétegű, 200 lap
  • Coca-Cola, 1 l
  • Zabital, 1 l
  • Rizs, (min. "A" minőség) 0,5 kg
  • Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg
  • Tojás, 10 darab
  • Vöröshagyma, 0,25 kg
  • Kígyóuborka, 1 darab
  • Szénsavas ásványvíz, 3 l
  • Só, 0,05 kg
  • Rögös túró, 0,2 kg
  • Gouda sajt, 0,2 kg
  • Sertéskaraj, 1 kg
  • Trappista sajt, 0,2 kg
  • Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg
  • Uht tej, 1,5% 1 l
  • Uht tej, 2,8% 1 l
  • Narancs, 0,3 kg

Minden terméknél fajlagos árat rögzítettek, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot. Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vették figyelembe. Ha akciós volt egy termék, akkor a nem akciós árral számoltak azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.

Az eredmény:

A G7 idén január végén azt állapította meg, hogy az Aldi és a Lidl árszintjében lényegi különbség nincs, a szezonális ingadozások, de még a járvány hatására sem. Erre utalt, hogy a 42 terméket tartalmazó, egyedileg súlyozott kosár összesített költsége egész évben (2020. január és 2021. január között) sosem mozdult el lényegesen a 16 ezer forint körüli (+/- 5 százalék) „középértéktől".

2021. március 31-én azonban még az elmúlt 14 hónapot nézve is meglehetősen meglepő együttállás volt tapasztalható. Ekkor már mindhárom diszkontláncot (Aldi, Lidl és Penny Market) vizsgálva az adatok azt mutatták, hogy a 42 termékből 18 ára mind a három láncban forintra megegyezik, további 7 termék ára pedig csak egészen minimális eltérést mutat, vagyis összesen 25 termék esetében volt tökéletesen mindegy, hogy melyik boltban vettük volna meg.

További részletek, összehasonlító táblázatok, immár a Tesco bevonásával a G7 cikkében.


Friss

Itt a lista, jelen állás szerint így alakul a nyári fesztiválszezon

A Sziget Fesztivál szervezői hivatalosan is bejelentették, hogy a járvány miatt idén is elmarad a rendezvénysorozat. A VOLT Fesztivált és a Balaton Soundot már korábban lefújták. A hvg.hu összegyűjtötte, hogy a jelenlegi állás szerint hogyan alakul a nyári fesztiválszezon.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!