A négy kereskedelmi lánc komoly csatát vív a hagyományosan árérzékeny hazai vásárlókért. Az akciózások, leértékelések nem könnyítik meg az árak összehasonlítását, de bemutatjuk egy hangsúlyozottan szubjektív vizsgálódás eredményét.
A G7 gazdasági hírportál tavaly január óta minden hónap utolsó napján virtuálisan megvásárol 42 alapvető élelmiszerterméket az Aldiban és a Lidlben, idén februártól pedig a kört a Penny Markettel és a Tescóval is bővítette. A cikk szerzője azt már a bevezetőben megjegyzi: szubjektív (statisztikailag nem reprezentatív) fogyasztói kosárról van szó, amellyel egyrészt az a cél, hogy a boltláncok közötti áreltéréseket nyomon kövesse, másrészt az élelmiszer-inflációt (vagy deflációt) a saját szempontjai alapján bemutassa.
A G7 ezeket a termékeket tette a kosarába:
- Burgonya (piros) 3 kg
- Cukor, 0,5 kg
- Liszt, 1 kg
- Olaj (napraforgó), 1 l
- Vaj, 0,25 kg
- Félbarna kenyér, 3 kg
- Zsemle, 0,5 kg
- Kifli, 0,5 kg
- ESL tej 1,5%, 1 l
- ESL tej 2,8% ,1 l
- Tejföl 20%, 0,5 l
- Natúr joghurt, 0,5 l
- Kefir, 0,5 l
- Paradicsom, 1 kg
- TV paprika, 0,5 kg
- Sárgarépa, 0,5 kg
- Fehérrépa, 0,2 kg
- Alma, 1 kg
- Banán, 0,5 kg
- Örölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg
- Csirkemell, 1 kg
- Pulykamell, 1 kg
- Sertés darált hús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg
- Sertéspárizsi, 0,2 kg
- WC-papír, kétrétegű, 200 lap
- Coca-Cola, 1 l
- Zabital, 1 l
- Rizs, (min. "A" minőség) 0,5 kg
- Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg
- Tojás, 10 darab
- Vöröshagyma, 0,25 kg
- Kígyóuborka, 1 darab
- Szénsavas ásványvíz, 3 l
- Só, 0,05 kg
- Rögös túró, 0,2 kg
- Gouda sajt, 0,2 kg
- Sertéskaraj, 1 kg
- Trappista sajt, 0,2 kg
- Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg
- Uht tej, 1,5% 1 l
- Uht tej, 2,8% 1 l
- Narancs, 0,3 kg
Minden terméknél fajlagos árat rögzítettek, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot. Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vették figyelembe. Ha akciós volt egy termék, akkor a nem akciós árral számoltak azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.
Az eredmény:
A G7 idén január végén azt állapította meg, hogy az Aldi és a Lidl árszintjében lényegi különbség nincs, a szezonális ingadozások, de még a járvány hatására sem. Erre utalt, hogy a 42 terméket tartalmazó, egyedileg súlyozott kosár összesített költsége egész évben (2020. január és 2021. január között) sosem mozdult el lényegesen a 16 ezer forint körüli (+/- 5 százalék) „középértéktől".
2021. március 31-én azonban még az elmúlt 14 hónapot nézve is meglehetősen meglepő együttállás volt tapasztalható. Ekkor már mindhárom diszkontláncot (Aldi, Lidl és Penny Market) vizsgálva az adatok azt mutatták, hogy a 42 termékből 18 ára mind a három láncban forintra megegyezik, további 7 termék ára pedig csak egészen minimális eltérést mutat, vagyis összesen 25 termék esetében volt tökéletesen mindegy, hogy melyik boltban vettük volna meg.
További részletek, összehasonlító táblázatok, immár a Tesco bevonásával a G7 cikkében.