Megnőtt a kereslet az üzletláncok sajátmárkás termékeire
Fotó: Shutterstock

Lidl, Spar, Tesco, Auchan: Lefelé vásárlásba kezdtek a magyarok

Az átlagos inflációnál nagyobb mértékben drágultak az élelmiszerek az elmúlt évben. Ezzel magyarázható, hogy vásárlási szokásaink megváltozásáról számoltak be a nagyobb hazai üzletláncok. Elindult a „lefelé vásárlás”.


Az átlagosnál is sokkal jobban drágultak az élelmiszerek

10,7 százalékos inflációt mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) májusban, júniusban az egy éves drágulás pedig 11,5-12 százalék között alakulhatott a szakértők szerint. Az élelmiszereknél ennél is nagyobb volt az áremelkedés, hiszen a KSH 18,6 százalékos árszintnövekedést mért az adott időszakban – írja a vg.hu.

Néhány alapvető termék azonban ennél is sokkal jobban drágult.

  • A margarin ára 41,4,
  • a kenyéré 37,5,
  • a sajté 35,4,
  • a baromfihúsé 34,3,
  • a száraztésztáé 33,3,
  • a tejtermékeké 30,3,
  • a tojásé 29,9,
  • a péksütemények ára pedig 27,3

százalékkal lett magasabb az elmúlt 12 hónapban.

Elkezdődött a „lefelé vásárlás”

Az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de a trendek alapján azt látják, hogy elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt támasztja alá, hogy a saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot

- nyilatkozta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Tőzsér Judit, a Lidl kommunikációs cégvezetője is. Miután megnőtt náluk a kereslet a sajátmárkás termékeikre, igazítaniuk kellett a kínálatukat a változó vásárlási szokáshoz.

Nem nyilatkozott a Tesco sem másképpen. Ők is érzik a forgalom eltolódását a kedvezőbb árú termékeik felé, különösen az árérzékenyebb vásárlóiknál. A magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb árukra.

Az Auchan emellett beszámolt arról is, hogy a sajátmárkás termékeik felfutása mellett a vásárlói kosarak termékszámának a csökkenését is érzékelik az elmúlt hónapokban.

Továbbá a Penny képviselői is azt mondták, hogy a jobb ár-érték arányú termékek felé fordultak a vevőik, ezért leginkább az akciós áruikra és a sajátmárkás árucikkeikre nőtt a kereslet.

Ha bővebben érdekel az is, hogy hogyan alakíthatja át a termékkínálatot az infláció EZT a cikkünket ajánljuk neked.

Ne hagyd ki!