Egy felmérésben vizsgált alapvető élelmiszerek több mint 90 százalékának emelkedett az ára egy év alatt. Akadt áru, ami 89 százalékkal lett drágább, de az átlagos árnövekedés is meghaladta a 20 százalékot.
Alapvető termékek a górcső alatt
42 alapvető élelmiszer árváltozását vizsgálta meg a g7.hu négy nagy hazai boltláncban, az Aldiban, a Lidlben, a Penny Marketben és a Tescoban. A kutatás arra jutott, hogy idén áprilisra az érintett élelmiszerek közül 38 lett drágább az előző év azonos hónapjához képest. Az áremelkedés átlagos mértéke 21,9 százalék volt. Az említett üzletekben amíg tavaly a fogyasztói kosár értéke az adott árucikkekkel 16 184 és 16 939 forint között alakult, idén 19 902 – 20 693 forintot közé került.
A kutatásban egyebek mellett arra is figyeltek, hogy minden áru fajlagos árát rögzítsék, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot. Emellett mindig az adott termék elérhető legolcsóbb változatát vették figyelembe. Továbbá, ha akciós volt egy árucikk, akkor a nem akciós árral számoltak azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban különösebben ne látszódjon meg.
Néhány kiemelkedő árváltozás
A vizsgált élelmiszerek között kiemelendően, több mint másfélszeresére drágult az említett időszakban
- a spagetti (89 százalékkal),
- az őrölt kávé (70 százalékkal),
- a tojás (56 százalékkal)
- és a paradicsom (52 százalékkal).
Alulról, de súrolja az 50 százalékos emelkedést
- a zsemle,
- a kifli,
- a trappista sajt,
- a kígyóuborka
- és a félbarna kenyér árszintje is.
Négy termék költsége azonban alul tudta múlni az előző év áprilisit. Ezek voltak
- a fehérrépa (15 százalékos csökkenés),
- a sárgarépa (15 százalékos csökkenés),
- a vöröshagyma (5 százalékos csökkenés),
- valamint a burgonya (4 százalékos csökkenés).
Itt lehetett lényeges hatása az árstopnak
A kutatás szerint az árstoppal leginkább a 2,8 százalékos UHT tej árát sikerülhetett visszafojtani, mivel más tejfajták 33-34 százalékos áremelésen vannak túl 12 hónap után. Ami az ársapkával értintett termékeket illeti:
- az UHT 2,8 százalékos tej 1,2 százalékkal drágult;
- a csirkemellfilé 3,4 százalékkal került többe;
- a liszt 25 költsége százalékkal emelkedett;
- az étolaj árszintje pedig 9 százalékkal nőtt.
A többi árplafonnal rendelkező termék nem szerepelt a bevásárlólistájukon tavaly, így nem tudtak az árváltozásaikról pontos képet adni.