Gazdasági problémák tükröződnek az idei Black Friday-en is

Jelentős változásra világít rá egy Black Friday-ről szóló kutatás. A korábbiaktól eltérően nem a műszaki cikkek lehetnek a legkelendőbb árucikkek idén. Mutatjuk, hogyan változhat a kereslet a tavalyihoz képest.


Gazdasági problémák tükröződnek a Black Friday-en is

Az eMAG friss, reprezentatív felmérése rávilágít, hogy igencsak megkavarhatják az idei Black Friday akciós időszakot a gazdasági problémák. Várhatóan többen vásárolhatnak ekkortájt, mint egy évvel ezelőtt, valamint a legkeresettebb termékek köre is jelentősen átalakulhat.

Ezer Magyarországon élő 18-55 év közötti személy válasza alapján több mint tízszeresére emelkedhet azok száma (1,2 százalékról 12,7 százalékra), akik alapvető fogyasztási cikkeket, javarészt élelmiszereket és italokat fognak akciósan vásárolni a Black Friday időszakában idén a tavalyi évhez képest (a Black Friday, azaz „fekete péntek” gyakorlatilag nem egy napot, hanem egy akciós időszakot takar).

Továbbá már nem a műszaki cikk lehet a legnépszerűbb termékkör – bár még mindig igen népszerű –, hanem az akciós ruhanemű. Nagyjából 10 százalékos éves emelkedés után idén a válaszadók 28,8 százaléka jelölte meg ezt a kategóriát. Különösen a lábbelikre és a divatkiegészítőkre nőhet meg a kereslet. A felmérésből az is kiderül, hogy az emberek bruttó 30 és 60 ezer forint között tervez költeni az akciós időszakban.

Sok vásárlónak okozhat csalódást az idei Black Friday

A hazai online kereskedelmi cégek mintegy 49 százaléka érzékelt visszaesést a forgalmában szeptemberben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A harmaduknál a mértéke a 30 százalékot is elérte – derült ki az Olcsóbbat.hu gyorsfelmérésből, amely leginkább a kkv-k vezetőinek a véleményét tükrözi.

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését jelölte meg, amit a magas inflációval, azon belül a rezsirendszer átalakításával magyaráztak. 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat takarékoskodásra késztetheti. Emellett a kereskedők 91 százaléka vallott arról, hogy a forint euróhoz és dollárhoz képest gyenge árfolyama is kedvezőtlenül hat a működésére – 63 százalékuk szerint nagyon kedvezőtlenül.

Az online kereskedők 57 százaléka tapasztat fennakadást az ellátási láncokban - az ukrajnai háború kitörésének időszakában ez az érték 23 százalék volt. A válaszadók ötöde szerint jelentős fennakadásokról van szó.

A válaszadók háromnegyede a helyzete további romlására számít, 54 százalékuk pedig nagy visszaeséssel kalkulál - márciusban a megkérdezettek 32 százaléka nyilatkozott így.

Valószínűleg a nagyobb webáruházaknál idén is lesznek Black Friday akciók, azonban a felmérés résztvevőinek a 62 százaléka azt nyilatkozta, hogy nem készül külön kedvezményekkel a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető alkalomra.

The Conversation

Ne hagyd ki!