1000 milliárd forint forgalmat meghaladó piacról van szó
Fotó: Shutterstock

Sok vásárlónak okozhat csalódást az idei Black Friday

Egy friss felmérés szerint a hazai webáruházak többsége nem készül akciókra a karácsonyi bevásárlási időszakot bevezető Black Friday alatt. Úgy tűnik, hogy sok online kereskedőnek tettek be a gazdasági nehézségek, így a kereslet visszaesése.


Visszaesett a webáruházak forgalma

A hazai online kereskedelmi cégek mintegy 49 százaléka érzékelt visszaesést a forgalmában az előző hónapban. A harmaduknál annak mértéke a 30 százalékot is elérte – derül ki a Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelméréséből, amely leginkább a piac kkv-inek a véleményét tükrözi.

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését jelölte meg, amit a magas inflációval, azon belül a rezsirendszer átalakításával magyaráztak. 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat takarékoskodásra késztetheti. Emellett a kereskedők 91 százaléka vallott arról, hogy a forint euróhoz és dollárhoz képest gyenge árfolyama is kedvezőtlenül hat a működésére – 63 százalékuk szerint nagyon kedvezőtlenül.

Az online kereskedők 57 százaléka tapasztat fennakadást az ellátási láncokban - az ukrajnai háború kitörésének időszakában ez az érték 23 százalék volt. A válaszadók ötöde szerint jelentős fennakadásokról van szó.

A válaszadók háromnegyede a helyzete további romlására számít, 54 százalékuk pedig nagy visszaeséssel kalkulál - márciusban a megkérdezettek 32 százaléka nyilatkozott így.

Valószínűleg a nagyobb webáruházaknál idén is lesznek Black Friday akciók, azonban a felmérés résztvevőinek a 62 százaléka azt nyilatkozta, hogy nem készül külön kedvezményekkel a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető alkalomra.

Több százmilliárdos forgalom az e-kereskedőknél

Tavaly a tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 520 milliárd forintot. Ezen cégek összesen 43 százalékos részesedéssel bírtak a teljes online kiskereskedelmi piacon hazánkban. A top10 forgalmi súlya tavaly erősödni is tudott: 36-ról 39 százalékra. A mezőny legjobb, száz százalékban magyar tulajdonú cége az Euronics lett: a 7. helyezést érte el. De nézzük a teljes listát!

​A legnagyobb forgalmú online kereskedők tavalyi rangsora:

  1. eMAG-Extreme Digital
  2. Alza
  3. MediaMarkt
  4. Tesco
  5. Telekom
  6. Kifli
  7. Euronics
  8. Aqua
  9. iPon
  10. Libri-Bookline
  11. Decathlon
  12. Auchan
  13. Praktiker
  14. pepita
  15. 220Volt


Ne hagyd ki!