Számos nagy cég úgy lavírozott a járványban, hogy a munkavállalók fizetését csökkentette, miközben a vezetői bónuszokat megnövelte. Persze erre is van magyarázat.
Az Institute for Policy Studies az Egyesült Államok 500 legértékesebb vállalatának bérezési gyakorlatát vizsgálta. Kutatásuk rámutatott, hogy az 51 cég úgy növelte a vezetői kifizetéseket a pandémia alatt, hogy a dolgozók béreit csökkentette- mutatott rá a Reuters.
Olyan vállalatok érintettek az ügyben, mint a Coca-Cola, illetve az óceánjáró hajókat üzemeltető Carnival és a Yum Brands gyorsétterem-lánc (ők olyan éttermeket birtokolnak, mint a KFC, a PizzaHut, vagy a Taco Bell). A hozzájuk hasonló vállalatok a kutatás alapján az átlagdolgozók mediánfizetését 2 százalékkal csökkentették (28187 dollárra), míg a vezetői kompenzációk középértékét 29 százalékkal emelték, ami így meghaladta a 15,3 millió dollárt.
Forró téma
Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy eléggé kényesek manapság a befektetők a vezetői kompenzációkra. Egyebek között a McDonald's és a Starbucks is éles kritikákat kapott, bár a képhez hozzátartozik, ők hallgattak az intő szóra, és visszavágták a felsővezetők bónuszait. A mostani jelentés viszont valószínűleg olaj lesz a tűzre.
De vajon hogyan valósította meg ez az 51 vállalat az ellentmondásos lépéseket a pandémia közepén? Trükközéssel. Csökkentették a teljesítménycélokat, növelték a „megtartó bónuszokat" (ezek olyan juttatások, melyek vészterhes időkben ad a vállalat a dolgozóknak, annak érdekében, hogy megtartsa őket), átalakították a bónuszok rendszerét.
Ennél az 51 vállalatnál a vezérigazgatók átlagosan 830-szor kerestek többet 2020-ban, mint a munkavállalóik. A kutatás egyik szerzője, Sarah Anderson szerint a vállalati igazgatóságoktól nem várható megoldás. Úgy véli, az olyan cégeket, melyeknél ilyen nagy a fizetések közötti különbség, nagyobb adóterhekkel kellene sújtani.
Az indoklás
Természetesen az érintett vállalatok sem hagyták szó nélkül a jelentést. A Coca-Cola például azzal védekezett, hogy a vezetők mellett több mint ezer munkavállalójának adott részvénycsomagot.
A Carnival szóvivője elmondta, Arnold Donald vezérigazgató semmilyen pénzbeli bónuszt nem kapott, illetve a teljes kompenzációját 29 százalékkal csökkentették tavaly.
A Yum Brands igazgatója, David Gibbs 1,4 millió dolláros bónusz kapott, amihez társult egy 882127 dolláros részvénycsomag. Ezeknek köszönhetően a teljes évi plusz nála elérte a 14,6 millió dollárt. Elviekben erre nem lett volna jogosult. Az igazgatóság azzal indokolta a kifizetést, hogy David Gibbs nagyban hozzájárult a krízishelyzet kezeléséhez, sikeresen stabilizálta és növekedési pályára állította a céget. Hozzátették, Gibbs lemondott az alapfizetéséről, hogy közel 1200 étterem-menedzsert kisegítsen egy egyszeri, ezer dolláros bónusszal.