Januárban a decemberi jelentős csökkenést követően csaknem novemberi szintjére erősödött vissza a GKI fogyasztói bizalmi index, közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt, de az is világosan látszik a felmérésből, hogy mitől tartanak a legjobban a magyarok.
Az index értéke az év első hónapjában -33,8 pont volt, 4,7 ponttal emelkedett, de így is érezhetően elmarad a tavaszi zuhanást követő eddigi, júliusi csúcsától, -26,9 ponttól, illetve a járvány előtti -12 pont körüli értékétől. Az áprilisi pánikot jellemző -50 pont körüli értékhez képest számottevő a javulás.
Januárban a lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását az előző hónaphoz képest közepesen javulónak értékelte, ezzel összességében az áprilisi esés csaknem 60 százaléka visszaépült. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése is valamelyest javult januárban, de e téren az áprilisi esésnek mindössze 44 százalékát sikerült ledolgozni.
A legnagyobb félelem
Áprilisban a legnagyobb mértékben a munkanélküliségtől való félelem erősödött, itt a decemberi esést januárban is jelentős romlás követte, összességében a pesszimizmus erősödésének mindössze egynegyedét sikerült eltüntetni, vagyis a magyarok leginkább attól félnek, hogy elveszítik am munkájukat.
A fogyasztói bizalmi index elsősorban a politikai és gazdasági döntéshozók számára fontos mutató, amelyet a tervezési folyamatokban tudnak jól hasznosítani. A vállalatok számára azért fontos a fogyasztók bizalmának mérése, mert a gazdasági életben az új fogyasztók megszerzése nagyobb költségekkel jár, mint a már meglévők megtartása, ami döntően befolyásolja a profit mértékét. A tervezéshez pedig nem árt ismerni az ügyfelek anyagi helyzetét, elvárásait, várakozásait, terveit, azok változásait.