Nem tudják, hogyan hasznosíthatnák

Egy friss felmérés rávilágít, a magyarországi vállalkozások majdnem fele nem tudhatja, hogyan hasznosítsa a mesterséges intelligenciát (MI). Azonban a szakértők úgy látják, nagyjából 300 millió teljes munkaidős állást válthat ki az MI világszinten a következő években.


Sok cég nem tudja, hogyan hasznosíthatná az MI-t

A 353, különböző iparágban működő magyarországi vállalat felsővezetőinek megkérdezésével, novemberben és decemberben készített „Randstad HR Trends 2024” kutatásból kiderül, a cégek legnagyobb részének (46 százalék) nincs letisztult álláspontja az MI-vel kapcsolatban.

Azonban úgy tűnik, a vállalkozások leginkább az adminisztráció, az ügyfélszolgálat és a marketing területén alkalmazhatják a technológiát.

A válaszadók 52 százaléka úgy látja, nem fogja befolyásolnia létszámukat a mesterséges intelligencia megjelenése. Viszont 45 százalék szerint a jövőben kevesebb alkalmazottra lesz szükségük.

Mint kiderült, a megkérdezettek elsősorban az MI területén képzett, azt alkalmazni képes munkaerő hiányában látják az innováció elterjedésének a legnagyobb gátját. Emellett sokakban felmerültek adatbiztonsági kockázatok is a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban – írja a G7.

5+1 munka, amit végleg eltörölhet az MI

Egyébként a Goldman Sachs befektetési bank jelentése szerint a mesterséges intelligencia (AI) a következő években 300 millió teljes munkaidős álláshelyet válthat ki. Soroljuk, mely pozíciók fognak nagy valószínűséggel megszűnni a folyamat során.

1. Ügyfélszolgálati képviselő

Ahogy a Nexford University írja, a legtöbb ügyfélszolgálati interakció már most sem telefonon történik, hanem írásos formában, ez pedig egyre kevésbé igényli az emberi alkalmazottak jelenlétét. Az ügyfelek kérdései és problémái ugyanis általában visszatérőek, tehát a megválaszolásuk nem igényel magas érzelmi vagy szociális intelligenciát. Éppen ezért a mesterséges intelligencia kiválóan felhasználható arra, hogy automatizált válaszokat adjon a gyakran feltett kérdésekre.

2. Könyvelő

Számos vállalat használ már automatizált megoldásokat és mesterséges intelligenciát a könyvelésében. Mivel az AI-alapú könyvelési szolgáltatások felhőalapon állnak rendelkezésre, az emberi alkalmazottakhoz képest sokkal nagyobb rugalmasságot nyújtanak. Igénybevételük ráadásul lényegesen olcsóbb, mint egy alkalmazott fizetése ugyanennek a munkának az elvégzéséért.

3. Adatelemző

Az adatelemzés és a kutatás területén már most is széles körben alkalmazzák a mesterséges intelligenciát az új információ emberi segítség nélküli feldolgozására. A modern számítógépek teljesítménye egyre inkább lehetővé teszi, hogy mindez hatékonyan működjön, ezért a technológia további fejlődésével könnyen előfordulhat, hogy nem lesz szükség emberi alkalmazottakra ezen a területen.

4. Raktári munkás

Az online értékesítés folyamatosan növekvő iparág, ahol egyre nagyobb igény van automatizált, hatékony rendszerekre. Az alapszintű automatizálás egy raktárban lehetővé teszi a csomagok helyének gyors meghatározását és a személyzet gördülékeny irányítását, a mesterséges intelligencia pedig a közeljövőben valószínűleg gépesített visszakeresést és rakodást is végezhet majd, ezzel növelve a szállítási kapacitást – és csökkentve az emberi alkalmazottak számát.

5. Fordító

Több kutatás is kimutatta, hogy az AI-alapú ChatGPT sokkal jobb munkát végez a fordításban, mint a Google Translate, és nem túl komplikált szövegek esetén egy junior fordítónál is jóval gyorsabb és hatékonyabb. Ahogy a vállalatok versenyeznek a nyelvi modellek tökéletesítéséért és a rendszerek idegen nyelveken történő betanításáért, úgy egyre inkább csökkenni fog a kezdő fordítók iránti igény.

6. Gyorséttermi rendelésfelvevő

Világszerte több ezer gyorsétteremben már most is automatizált gépek veszik fel a vásárlók rendeléseit. Az emberi interakcióra leginkább a drive-thru éttermekben van szükség, ahol a vendég beszélgetés közben, általában sok változtatás után találja ki, hogy mit is szeretne enni. Az AI-alapú nyelvi modellek azonban lehetővé teszik, hogy a vállalatok ezen a területen is elkezdjenek újítani. A Wendy's például nemrég jelentette be, hogy az ohiói Colombusban hamarosan megnyitja az első olyan drive-thru részleget, ahol mesterséges intelligenciával működő robotok veszik majd fel a rendeléseket. A cég vezérigazgatója, Todd Penegor így nyilatkozott: „Nem fogod észrevenni, hogy nem egy emberi alkalmazottal beszélsz.”


Ne hagyd ki!