A járványban az MLM-ezés volt sokak számára a menedék

A koronavírus válság évében is bővült a hazai közvetlen értékesítési piac: összesen 61,3 milliárd forint volt a szektor összforgalma 2020-ban, ami 2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A globális eladások értéke is nőtt.


Az eredmények

A közvetlen értékesítés összforgalma világszinten 2%-kal, 179,3 milliárd dollárra nőtt az elmúlt évhez képest. A legnagyobb piac egyértelműen az USA (22%), melyet Kína (11%), és holtversenyben Németország illetve Dél-Korea (10-10%) követ. Európában az összforgalom 2020-ban 32 milliárd eurót ért el.

Nemcsak világszerte, Magyarországon is bővült a közvetlen értékesítési piac. Az etikusan működő cégeket és a fogyasztók érdekeit is képviselő Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) adatai szerint tavaly 61,3 milliárd forintért vásároltunk közvetlen értékesítőkön keresztül Magyarországon.

Jelenleg összesen mintegy 150 közvetlen értékesítő cég működik Magyarországon. A hazai összforgalom felét a DSA 11 tagcége adja, amelyek a piac meghatározó vállalatai.

Ez a 11 cég vállalja a DSA szigorú etikai normáit, a hazai és nemzetközi, írott és íratlan, szakmai és jogi szabályoknak való maradéktalan megfelelést. Mindez a fogyasztók számára is garanciát jelent a biztonságos vásárlásra

- mondta el Endrédi László, a DSA Hungary elnöke.

Termékek toplistái

A legkeresettebbek a wellness termékek és étrend-kiegészítők világszerte (36%) és Európában is (30%), második helyen a szépségápolási termékek állnak (globális: 26%, Európa: 27%), a harmadik legnépszerűbb kategóriát pedig a háztartási eszközök adják (globális: 14%, Európa: 16%).

A TOP 3 termékkategória a globális és európai tendenciákhoz hasonlóan alakul hazánkban is, de az arányok itthon jelentősen eltérnek. Az adatok szerint mi, magyarok is wellness termékeket és étrend-kiegészítőket vásárolunk leggyakrabban közvetlen értékesítő cégektől, de itthon ez az eladások közel kétharmadát teszi ki (65%). Második helyen ugyanúgy a szépségápolási, kozmetikai termékek (20%), harmadik helyen pedig a háztartási termékek (11%) állnak - ez utóbbi kategóriába tartoznak egyebek között a bútorok, porszívók, a konyhafelszerelési cikkek és a víztisztítók.

Menekülési útvonal

650 ezren kapcsolódnak a közvetlen értékesítéshez hazánkban

Az értékesítők összlétszáma világszerte 125,4, ebből Európában 16 millióan foglalkoznak közvetlen értékesítéssel.

A Közvetlen Értékesítők Szövetségének hazai felmérése alapján mintegy 650 ezren kapcsolódnak a szektorhoz Magyarországon, ez 30%-os növekedést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez az összlétszám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között ugyanis lehetséges az átjárás a közvetlen értékesítést jellemző szabad vállalkozási forma miatt.

A növekedés hátterében egyrészt vélhetően az áll, hogy a digitális csatornák előretörésével párhuzamosan a fiatalabb generációk is egyre nyitottabbá válnak a közvetlen értékesítés mint lehetséges jövedelemforrás iránt. A másik fontos tényező, hogy a járvány miatt sokan elvesztették állásukat, vagy csökkent a jövedelmük, emiatt nyitottabban fordulnak az új, rugalmas, otthon is végezhető megélhetési lehetőségek felé, mint amilyen a közvetlen értékesítés

– mondta el Endrédi László, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének elnöke.

A közvetlen értékesítés a hölgyek körében népszerűbb, a teljes létszám közel háromnegyede nő (72%), negyede (28%) férfi Magyarországon, hasonlóan a globális adatokhoz (74% és 26%). Európai szinten a legmagasabb a nők aránya (nők: 85%, férfiak: 15%).

A közvetlen értékesítés a középgenerációkban a legnépszerűbb, de a fiatalabb és idősebb gerenációkból is sokan foglalkoznak ezzel a területtel.

Miről szól a közvetlen értékesítés?

A közvetlen értékesítési modellben a független értékesítők közvetlen kapcsolatban állnak a gyártó céggel, ugyanakkor kellő szabadsággal rendelkeznek ahhoz, hogy saját időbeosztásuk és feltételeik szerint működtessék vállalkozásukat. Sokan azért csatlakoznak, mert szeretik egy adott cég termékeit vagy szolgáltatásait, és kedvezménnyel szeretnék megvásárolni, míg mások barátaiknak, ismerőseiknek vagy egy tágabb közösségnek értékesítenek, mellyel jutalékot keresnek. A legsikeresebb értékékesítők pedig más független értékesítőket mentorálnak és vonnak be a sikeres üzletépítésbe.


The Conversation

Ne hagyd ki!