Milyen a jó munkaállomás? Íme három tipp
Fotó: CONTENTNMORE

Milyen a jó munkaállomás? Íme három tipp

Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kapott a megfelelő munkakörnyezet kialakítása, hiszen a munkáltatók számára is egyértelművé vált, milyen nagy mértékben függ össze a hatékonyság a komfortos és támogató fizikai közeggel. Mely jellemzők segítik, hogy a munkavállalók koncentráltan, kényelemben és egészséges környezetben dolgozzanak? Nézzünk néhány tippet, amelyet érdemes követni az iroda kialakításakor.


Mitől függ a hatékonyság?

A munkavállalók hatékonysága természetesen egyrészt azoktól a kompetenciáktól függ, amelyeket az állásinterjú során felmér, ellenőriz a munkaadó. A megfelelő végzettség, kommunikációs készség, szaktudás, nyelvismeret, vagy épp szakmai tapasztalat alapvetés egy-egy pozíció kapcsán. A hatékonyságot emellett számos más tényező növelheti, amelyet a munkaadó elsősorban a személyes találkozó, illetve a próbaidő során mérhet fel. Melyek ezek?

Belső motiváció

Amennyiben valaki a feladataira nemcsak szakmájaként, de hivatásaként is tekint, és a munka során képes átélni az úgynevezett flowt, azaz az elmélyülés örömét, bizonyára nagyobb energiákkal veti bele magát a kihívásokba. Természetesen ez az állapot sem várható el minden egyes napon. Azonban az, aki kötődik a saját szakmájához, élvezettel végzi a munkáját, lát célokat, képes megfogalmazni a saját ambícióit a jövővel kapcsolatban – ő bizonyára a szürke hétköznapok során is motivált tud maradni.

Élethelyzet

A leglelkesebb munkaerő is kerülhet olyan élethelyzetbe, amely során nem a munkája az első - az irodában töltött idő alatt sem. A magánéleti válságok, esetleges tragédiák, vagy a nagyobb szakaszváltások – például gyermek után való visszatérés – igényelhetnek több támogatást a felettestől. Ebben az esetben érdemes munkaadóként türelmi időt megfogalmazni, amelyet aztán időben kommunikál a beosztottnak is.

Egészségi állapot

A hatékonyság szempontjából az egészség is rendkívül fontos, legyen az mentális állapot, kipihentség, vagy fizikai jóllét. A munkaadónak mindig érdemes hangsúlyt helyezni az emberségesmunkaidőre, a pihenési, étkezési lehetőségek, valamint a rendszeres orvosi szűrések beiktatására is.

Milyen szerepe van a hatékonyságban a munkaállomásnak?

A környezet, amely körülvesz minket, nem csupán az otthonunkbankulcsfontosságú. A munkahelyen, ahol a nap jelentős részét töltjük, legalább olyan fontos a jó közérzet, a biztonság, a komfort és az egészséget támogató közeg megteremtése. Az iroda berendezése, bútorzata, színe és terei ezért sokkal nagyobb szereppel bírnak annál, mint hogy helyet adnak a munkának. Funkcióval, feladattal rendelkeznek mind, így nagyban hozzájárulnak a hatékony munkavégzéshez. Mely tényezőkre érdemes különösen odafigyelni?

Az ergonomikus székek, asztalok

Rendkívül fontos a kényelmes, valamint az egészséges tartást támogató székek beszerzése, hiszen hosszú időn át a feladatokra fókuszálni fájó háttal, sajgó derékkal vagy nyakkal nem lehetséges. Erre remek példával szolgálnak a MillerKnoll ergonomikus kialakítású székei: ezek az egyszerűbb ülőalkalmatosságoktól a luxustermékekig egyaránt biztosítják a test sajátosságait figyelembe vevő formát. Az Aeron Remastered munkaszékek például a derék és a gerinc teljes megtámasztását lehetővé teszik mind fix testhelyzetben, mind ülő mozgást végezve. Szintén segítséget jelenthetnek a kényelmes munkában az állítható magasságú asztalok, amelyek igazodnak az aktuális feladatokhoz, preferenciákhoz.

Közösségi terek, pihenősarkok

Egy irodában a pihenésre szánt percek is kiemelten fontosak, hiszen a feltöltődés segíthet abban, hogy új lendülettel folytatódjon a munka. Ennek érdekében akár kikapcsolódásra alkalmas sarkokat is létrehozhatunk: a Knoll komfortos és elegáns kialakítású kanapéi, illetve fotelei lehetővé teszik, hogy néhány percre mindenki kiszakadjon a szokásos irodai környezetből és szellemileg is feltöltődjön. A lazább hangvételű megbeszélések, csapatépítő társalgások szintén levezényelhetőek ebben a környezetben a változatosság jegyében. Sokszor már a hely- és helyzetváltoztatás is segít abban, hogy máshogy lássunk rá egy-egy kérdésre, problémára.

Kiegészítők és színek

Az irodai környezetben az is lényeges, hogy a megfelelő színeket párosítsuk a megfelelő funkciókkal. A fehér például túlságosan steril környezetet teremt, ellentétben a pasztellkékkel, pasztellsárgával, vagy halványzölddel, amelyek a nyugodt munkavégzést és koncentrációt segítik. A közösségi terekben, a csoportos kreatív megbeszéléseknek helyet adó szobákban pedig alkalmazhatunk élénkebb színeket. Mellőzzük azonban a pirosat, amely könnyen frusztrált, negatív hangulatot teremthet. A minimalista színeket viselő falakat feldobhatjuk képekkel, motiváló falmatricákkal, emellett egy-egy feltűnőbb tárgyat, kiegészítőt is választhatunk. Persze mértékkel: egy érdekes kialakítású lámpa, mintás párnák az elegáns kanapén, csoportkép a közösségi térben… kimondottan izgalmassá változtathat egy enteriőrt. Természetesen mindent a cég arculatához igazítva alkalmazzunk.

Egyeztessünk a kollégákkal!

A munkahelyi környezetben megfelelő keretek között akár a személyességnek is teret adhatunk: a saját irodákban, asztaloknál elfér egy-egy olyan kiegészítő, amely otthonosságot teremt, de nem túl tolakodó vagy intim. Emellett, ha lehetőségünk van rá, a színekből, bútordarabokból mutathatunk megfelelő alternatívákat, és a végleges döntésben kikérhetjük a munkatársak véleményét. Ők is magabiztosabbnak, motiváltabbnak érzik majd magukat egy olyan környezetben, amelynek kialakításában részt vettek. (x)


Ne hagyd ki!