Ötből két cégvezető úgy véli, a Z generációból származó friss diplomások jellemzően nincsenek felkészülve arra, hogy belépjenek a munkaerőpiacra. Számos vállalatirányító nem is szívesen alkalmazza őket.
Nem lopta be magát a cégvezetők szívébe a Z generáció
Egy új kutatás alapján a cégvezetők 40 százaléka szerint a friss diplomás Z generációs fiatalok (általában azokat sorolják ide, akik a kilencvenes évek közepén kezdődő, és az előző évtized első éveiben záródó időszakban születtek – a szerk.) jellemzően nincsenek felkészülve arra, hogy a munkaerőpiacra lépjenek. Nekik a 94 százalékuk vonakodik a „zések”, azaz a zoomerek alkalmazásától is - írja az Insider.
A Resume Builder áprilisi felmérése pedig arra világít rá, hogy a vállalatirányítók nagyjából háromnegyede szerint nehezebb együtt dolgozni ezekkel a fiatalokkal, mint a korábbi generációkba tartozó alkalmazottakkal.
Mindezek összhangban vannak az Intelligent kutatásának az eredményeivel. Nekik a zoomerek rossz munkamoráljáról, a nem megfelelő kommunikációs készségeikről és a túlzott önértékelésükről számolt be a megkérdezett több mint 1200 üzleti vezető jelentős része. A cégvezetők a probléma okát elsősorban a modern kultúrában látják, valamint sokan hibáztatják a világjárvány kedvezőtlen szociális hatásait is – mutat rá az IT-Business.
Új hozzáállás a munkához
Úgy tűnik, az idősebbek jellemzően úgy gondolják, hogy az életet a munka köré kell szervezni. Viszont a zések szerint a munkát az élet köré. Manapság a fiatalabb munkavállalók magabiztosabban szállnak szembe a munkaadóikkal, és határozottabb elképzeléseik vannak a munka szerepéről is az életükben. Ők nagyobb valószínűséggel mondanak fel ha elégedetlenek, vagy úgy érzik, nem fejlődnek.
E generáció munkaerőpiaci helyzete gyökeresen különbözik a szüleikétől és a nagyszüleikétől. Korábban az embereknek kevesebb lehetőségük volt a munkaváltásra, ha nem felelt meg nekik a munkahelyük. De cserébe őket a karrierjük végén a könnyű nyugdíj ígérete várta. Hozzájuk képest a mai fiatalok - a várakozások szerint - csak később mehetnek majd nyugdíjba − derült ki az Evelyn Partners tanulmányából.
2025-re a Z generációs munkavállalók a becslések szerint a munkaerő 27 százalékát tehetik ki. Ha a munkaadók ki akarják használni ezt az erőforrást, akkor úgy tűnik, különösen oda kell figyelniük a zoomerek preferenciáira.