A pandémia ellenére erőteljesen növekedett a Magyarországon működő szolgáltatóközponti szektor 2020-ban. Tavaly már csaknem 240 központ működött az országban, 70-nel több, mint 2019-ben. Az alkalmazottak létszáma pedig egyetlen év alatt tízezerrel, azaz nagyjából ötödével emelkedett, írja a G7 gazdasági portál.
Mit központosítanak a központokban?
Az üzleti szolgáltatóközpontok, avagy shared service centerek és business support centerek (ssc-k és bsc-k) olyan központok, amelyek a nemzetközi vállalatok több különböző országban ténykedő leánycégeinek végeznek belső szolgáltatásokat, ami nagyon sokféle lehet, a számviteltől kezdve az informatikai támogatásig. A nemzetközi vállalatok a központosítással egyrészt költségeket csökkenthetnek, másrészt egységesíthetik folyamataikat.
Magyarországon a világ legnagyobb 500 vállalata közül 144 van jelen, és közülük közel 80 ssc-t vagy bsc-t is üzemeltet az országban
-írja a G7.
Gyarapodó létszám, tisztességes fizetés
A statisztikai hivatal szerint az ilyen szolgáltatóközpontok tavaly már majdnem 61 ezer embert foglalkoztattak főállásban, és további 3500-at részmunkaidőben. Ez azt jelenti, hogy a járvánnyal sújtott 2020-as évben is több mint tízezer új munkahely keletkezett a szektorban. A vállalatok ráadásul nem is fizetik rosszul a munkatársakat: a teljes munkaidőben alkalmazottak bruttó átlagkeresete közel 670 ezer forint volt, a részmunkaidősöké pedig meghaladta a 370 ezret. Előbbi 8, utóbbi 11 százalékkal nőtt az elmúlt évben.