Vajon hogyan élik meg azok a cégvezetők az átállást, akiket cégen belülről neveztek ki és hogyan azok, akik külsősként kerültek a kormánykerék mögé?


Vezérigazgatónak lenni óriási kihívás. Ez az egyik legfontosabb pozíció, itt van a legnagyobb mozgástér egy munkahelyen, ám itt a legnagyobb a felelősség is. Egy cég életében alapvető változásokat hozhat egy vezető cseréje. Szerencsésebb, ha az új vezető a cégen belülről érkezik, ám gyakorta külsőst kérnek fel a pozícióra. Utóbbi hátrányból indul, hiszen nem ismeri még a vállalati kultúrát, a működési elveket, a munkavállalókat, illetve a kollégák tiszteletét is ki kell vívnia.

Nem lehet kellően felkészülni

A német Babbel nyelvtanulást segítő cég élére kinevezték Arne Schepkert, a cég korábbi marketingigazgatóját. Arne Schepker jól ismerte a vállalatot, annak irányítása mégis jóval nehezebb feladat volt, mint azt gondolta. Teljesen a komfortzónáján kívül találta magát, minden nap új dolgokat kellett tanulnia. Minden egyes cselekvése olyan volt, mintha életében először csinálná azokat. Arne Schepker úgy vélte, hogy tisztában kell lennie melyik csapat mit is csinál pontosan, hogy néz ki a mindennapi munkájuk. Éppen ezért mindegyik részlegen teljesített egy „mini gyakornoki programot" – az ügyfélszolgálattól kezdve a pénzügyön át egészen a kávégépek takarításáig. Fontosnak tartotta, hogy megtapasztalja, mit is csinálnak a társai, mi az, ami motiválja őket és hogyan zajlik a munkavégzésük. Tisztában volt vele, hogy nem ért mindenhez. Ahhoz viszont, hogy megfelelő stratégiai döntéseket hozhasson, tudnia kellett, hogy adott területen kihez fordulhat segítségért. Megtanult bízni az alkalmazott szakértőiben és nem volt rest segítséget kérni tőlük.

​Hogyan élték meg a váltást?

Diana Biggs, aki korábban a HSBC-nél volt innovációért felelős vezető, úgy jellemezte a vezérigazgatóvá válást, mintha beköltözne egy albérletbe, ahol egyik lakótársát sem ismeri. Az alkalmazottak és a csapatok közötti kapcsolatok már kialakultak, ebbe kell valahogyan beolvadnia. Mielőtt elfogadta a Valour ajánlatát, már dolgozott velük, így lehetősége nyílt kicsit belelátni a szervezetbe. Egy-egy telefonhívás, egy ebéd, egy konferencián való jelenlét mind segítségére voltak, nemcsak a cég dinamikájának felmérésében, de abban is, hogy neki való-e ez a környezet. Szerinte a technológiai és pénzügyi folyamatokat végző cégeknél kifejezetten nehéz dolga van a nőknek, és biztosra akart menni, hogy megkapja majd a megfelelő teret és időt a stratégiai tervezésre és a kulcsfontosságú döntések meghozatalára. Diana Biggs továbbá kiemelte: oka volt annak, hogy alkalmazni akarják az embert egy cégnél. Valószínűleg új, friss megközelítéseket várnak, mert valami hiányzik a vállalatnál. Márpedig, ha ők akartak minket, legyünk magabiztosak!

Spanolj az alapítóval!

Maria Raga, a Depop CEO-ja azt mondta a Sifted.eu-nak, hogy számára már az első naptól fogva meghatározó volt a cég alapítójával való együttműködés. Neki üzleti, műveleti és pénzügyi háttere volt mielőtt felcsapott vezérigazgatónak, így az alapítóval való közös munka sokat segített a vállalati kultúra és a márkamenedzsment megfelelő kivitelezésében. Ezen felül sokat segített a női vezérigazgatókból álló közösség is, akik az új vezérhez hasonlóan családanyák. A tapasztalataik, tippjeik jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy megfelelően helyt tudjon állni a munkahelyén és otthon is.

​Extrém sport

Így jellemezte Eilert Hanoa a vezérigazgató-létet. Ő egyébként a Kahoot vezére, illetve a norvég Mamut cég alapítója. Rengeteg dolog történik nap, mint nap, amik fölött nincs teljes hatalma, így a mi, a hol és mikor sokszor rögtönzéseket és azonnali alkalmazkodást igényelnek, legyen szó belső vagy külső kötelezettségekről. Ha ezekre nem tud a vezető időben és jól reagálni, akkor bizony nagyon hamar munka nélkül találhatja magát. A McKinsey 2019-es tanulmánya alapján 5-ből csupán 3 vezető éri el a számára kitűzött célokat az első 18 hónapban. Hanoa úgy véli, hogy mélyrehatóan ismerned kell a saját cégedet, a termékeket, az alkalmazottjaidat, a vásárlókat, a piacot, mindent, amit csak lehet. Szerinte nem lehetetlen ezek hiányában sikeresnek lenni ebben a pozícióban, viszont nagyságrendekkel nehezebb dolga lesz az embernek. Ő minden vezetőnek javasolja a napi szintű relaxációt. Fontos megtalálni azokat a pillanatokat, mikor kicsit hátra lehet dőlni. Jobbnak véli a napi szintű stressz-menedzsmentet, mintha állandóan csak a szabadságot várná. Hozzátette, hogy nem lehet többfrontos harcot vívni, így számára az egyik legfontosabb az volt, hogy az otthoni körülményeit a lehető legnyugodtabbá tette. Így vált kiegyensúlyozott, nyugodt és sikeres vezérigazgatóvá.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

A befektetők imádják Kelet-Európa új slágerstartupját

A csehországi Rossum szoftverfejlesztő vállalat 100 millió dolláros befektetéshez jutott, ennk köszönhetően térségünk egyik legértékesebb startupjává lépett elő. Nézzük, miért imádják a befektetők az alig hatéves vállalkozást!

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Szereted hallatni a hangodat? A Spotify újításának örülni fogsz

A Spotify bejelentette, hogy a három éve indított podcast szolgáltatásait a tartalomgyártók hamarosan szélesebb körben is igénybe vehetik. A zenei streamingszolgáltató vállalat abban reménykedik, hogy az újítással növelheti a prémium előfizetői számát.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Unsplash

Fiatal programozó zseni vállalkozását nyelte le a Twitter

Nick Caldwell, a Twitter mérnöki divíziójának alelnöke stílusosan a Twitter-en jelentette be, hogy a közösségi platform felvásárolta a Sphere chat applikációt. A Sphere-t az a vállalkozó zseni alkotta, akitől alig 17 éves korában a Yahoo 30 millió dollárért megvásárolta az első startupját.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!