Biztosítás? Robogóra?
Sokan gondolják úgy, hogy a rendszám nélküli közúti forgalomban részt vevő segédmotoros kerékpárra nem kell kötelező biztosítást kötni. Ez óriási tévedés. Ha egy közúti ellenőrzésnél a robogósnak nincs befizetve az átlagosan évi 5-6 ezer forintos kötelező biztosítása, azért mulasztási bírság jár. Ha pedig balesetet okoz, saját zsebből kell kicsengetnie az okozott kárt.
Ha baleset történik
A biztosítatlan robogó által okozott balesetnél ugyanis a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Kártalanítási Számlája fizeti ki a károsultakat, amelyet később behajtanak a motoroson. Egyébként a 12kW alatti teljesítménykategóriában 420 ezer, míg a 13-35kW közötti kategóriában 463 ezer forint volt a motoros balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Személyi sérülés estén ez milliós összegekre rúghat.
Jobb későn, mint soha
Jelenleg közel félmillió robogósnak nincs kötelezője. De sosem késő változtatni. Aggodalomra nincs ok, ha eddig nem fizetett a motoros biztosítást, új szerződés megkötésekor nem kell visszamenőleg kipengetnie az elmulasztott összegeket. A biztosítási díjat a bonus-malus rendszer sem befolyásolja, ugyanis robogók esetén nincs kártörténeti nyilvántartás. Rendszám híján alvázszám alapján történik a szerződéskötés, a biztosítás meglétét matrica igazolja.
Miért nincs rendszámuk?
Számos európai országban vagy a biztosító, vagy az állam rendszámmal látja el ezeket a járműveket. Magyarországon ez nem így van. Nálunk balesetnél ha a rendszám nélküli robogó elhajt, szinte lehetetlen azonosítani. A biztosításkötési hajlandóság is nőhetne a rendszámozással, de azokat is könnyebben lehetne kiszűrni, akiknek kötelező lenne a rendszám, a motoros jogosítvány és a regisztrációs adó, hiszen robogójuk motortérfogata 50 cm3 feletti, sebességük pedig meghaladja az 50 km/h-t.