A magyar utakon közlekedő nagyjából 600 ezer robogó 80 százalékának nincs kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint. Ha velük baj történik, az nagyon sokba kerülhet.


Biztosítás? Robogóra?

Sokan gondolják úgy, hogy a rendszám nélküli közúti forgalomban részt vevő segédmotoros kerékpárra nem kell kötelező biztosítást kötni. Ez óriási tévedés. Ha egy közúti ellenőrzésnél a robogósnak nincs befizetve az átlagosan évi 5-6 ezer forintos kötelező biztosítása, azért mulasztási bírság jár. Ha pedig balesetet okoz, saját zsebből kell kicsengetnie az okozott kárt.

​Ha baleset történik

A biztosítatlan robogó által okozott balesetnél ugyanis a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Kártalanítási Számlája fizeti ki a károsultakat, amelyet később behajtanak a motoroson. Egyébként a 12kW alatti teljesítménykategóriában 420 ezer, míg a 13-35kW közötti kategóriában 463 ezer forint volt a motoros balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Személyi sérülés estén ez milliós összegekre rúghat.

​Jobb későn, mint soha

Jelenleg közel félmillió robogósnak nincs kötelezője. De sosem késő változtatni. Aggodalomra nincs ok, ha eddig nem fizetett a motoros biztosítást, új szerződés megkötésekor nem kell visszamenőleg kipengetnie az elmulasztott összegeket. A biztosítási díjat a bonus-malus rendszer sem befolyásolja, ugyanis robogók esetén nincs kártörténeti nyilvántartás. Rendszám híján alvázszám alapján történik a szerződéskötés, a biztosítás meglétét matrica igazolja.

Miért nincs rendszámuk?

Számos európai országban vagy a biztosító, vagy az állam rendszámmal látja el ezeket a járműveket. Magyarországon ez nem így van. Nálunk balesetnél ha a rendszám nélküli robogó elhajt, szinte lehetetlen azonosítani. A biztosításkötési hajlandóság is nőhetne a rendszámozással, de azokat is könnyebben lehetne kiszűrni, akiknek kötelező lenne a rendszám, a motoros jogosítvány és a regisztrációs adó, hiszen robogójuk motortérfogata 50 cm3 feletti, sebességük pedig meghaladja az 50 km/h-t.

Friss

Fotó:123RF

Egy főiskolás lány cége üldözőbe vette a Niket és az Adidast

A most 21 éves Rachel Zietz 13 évesen kezdett el vállalkozni, átszámítva ma már több mint 1,5 milliárd forintot ér a cége.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!