A sportágak és a sportágak népszerűsítése: Az elmúlt években a professzionális játékok világa óriási átalakuláson ment keresztül. Ma már minden eddiginél komolyabban veszik az e-sportot, mint üzletet Magyarországon.
Ezt mutatja, hogy ma már számos online fogadóirodában, például akár az Unibet regisztráció után is lehet egyből ilyen versenyekre fogadni. A hatalmas nyereményalapoktól kezdve a robusztus rajongói bázisig könnyű belátni, hogy miért válik az e-sport egyre fontosabb részévé a magyar kultúrának és gazdaságnak. Nézzük meg közelebbről, hogyan történik ez a váltás, és mit jelent ez Magyarország számára.
Honnan indultak az e-sportok?
Az első e-sport verseny a 1980-as években kezdődött, amikor az Atari a nemzetközi Space Invaders bajnokságot szervezett. Az e-sport még nem volt igazán bevezetve, de az emberek már megkezdték a játékban való komoly részvételüket. Az első Egyesült államokbeli e-sport versenyt 1990-ben rendezték, amikor az Network Q Rally International Championship Atlanta vásárterületén megrendezte a Professional Gamers League (PGL) versenyt. A PGL eseményről továbbra is hagyománnyá váltak jelentős versenyeknek és sok videójátékosnak, akik inspiráltak több generáció online harcosait.
Az első League of Legends bajnokság
Az első League of Legends-bajnokságot 2011. október 13-án, Los Angelesben rendezték meg. A bajnokság több mint 8 millió dolláros fődíjjal kecsegtetett, amelyet a Taipei Assassins nyert. Számos világméretű jelentős médiaesemény kísérte a versenyt, beleértve az ESPN és az MTV bemutatásait, mivel ez volt az első olyan esemény, amely alapvetően egy videójátékból származott. Az alkalom nagy növekedésnek indult az elektronikus sportokban, hogy kialakítsa a kompetitív videójátékozás meghatározó hatású ágazatának globális pozícióját. Az eseményről készült felvétel továbbra is minden évben megrendezett rendezvénysorozatot inspirálta, és teret adott a jövőbeni video game világbajnoki címek megszerzéséhez.
Az e-sportok professzionalizálódása Magyarországon
Az e-sportok egyik legizgalmasabb aspektusa a profi e-sportolóvá válás lehetősége. Ahogy a versenyszerű játék egyre népszerűbbé válik világszerte, úgy nő a monetizáció lehetősége is. Ez különösen igaz Magyarországon, ahol az e-sportok az utóbbi időben egyre szervezettebbé és strukturáltabbá váltak. Ezt a változást a helyi vállalkozások szponzorációja segítette elő, akik most már az e-sportot a szórakoztatás legitim, hatalmas növekedési potenciállal rendelkező formájaként ismerik el.
Ennek eredményeképpen a magyarországi csapatok minden eddiginél több tehetséget és erőforrást tudtak magukhoz vonzani. A profi játékosok ma már képesek pénzt keresni a képességeikből és az edzésidőből - ez néhány évvel ezelőtt még hallatlanul kevés volt! Ez az újdonsült stabilitás azt jelenti, hogy a magyar játékosok a mesterségük tökéletesítésére koncentrálhatnak anélkül, hogy aggódniuk kellene az anyagi biztonság vagy a munkahelyi stabilitás miatt.
A növekvő szurkolói bázis
Az e-sportok magyarországi növekedésének másik kulcsfontosságú tényezője a szenvedélyes szurkolói bázis. A legújabb felmérések szerint ma már több millió magyar követi figyelemmel a professzionális játékokat és az esport versenyeket. Ez a szám évről évre tovább nő, mivel a rajongók élő eseményekre járnak, vagy órákon át nézik az olyan streaming szolgáltatásokat, mint a Twitch vagy a YouTube Gaming. Ráadásul sok rajongó a kedvenc csapataikhoz vagy játékosaikhoz kapcsolódó termékek megvásárlásával is kifejezi elismerését - így ezek a csapatok és játékosok még jobban profitálhatnak a sikereikből!
A legnépszerűbb e-sportok
Természetesen nem mehetünk el amellett, hogy az e-sportok közé csak olyan játékok kerülhetnek, amelyek kifejezetten kompetitív játékok. Azonban elég nagy a változatosság abban, hogy milyen típusú játékokkal lehet „karriert” építeni e-sportolóként. Ma a legnépszerűbb e-sport játékok a következők:
- 1.League of Legends
- 2.Counter-Strike: Global Offensive
- 3.Dota 2
- 4.FIFA
- 5.Fortnite
- 6.Rainbow Six Siege
- 7.Super Smash Bros Ultimate
- 8.PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG)
- 9.Arena of Valor
- 10.Call of Duty
A felsorolásból látszik, hogy vannak itt úgymond hagyományos lövöldözős játékok, mint a CS:GO, Fortnite, Rainbow Six, PUBG vagy a Call of Duty. A League of Legends talán egyike a legismertebb e-sportoknak, de a FIFA is nagyon népszerű. Nem került fel már a listára a Hearthstone vagy a Starcraft, de ezek is jelentős játékos- és rajongóbázissal rendelkeznek.
Következtetés
Egyértelmű, hogy a magyarországi e-sport jövője fényesnek ígérkezik! Ahogy egyre több szponzoráció áramlik a színtérre, és egyre több ember válik szenvedélyes rajongóvá, az e-sport mint iparág csak tovább fog növekedni - új lehetőségeket és munkahelyeket teremtve mindenhol a magyarok számára! Akár egy feltörekvő profi játékos vagy, akár egyszerűen csak egy lelkes rajongó, itt az ideje, hogy izgatottá válj a versenyszerű játék fellendülése miatt ebben a nagyszerű országban!