Nemrég adták át Balatonudvari csónakkikötőjét, amely mintegy 100 millió forint ráfordítással újult meg. Az esemény rávilágított egy akut problémára, a horgász csónakosok kiszorulására a Balatonról és a vitorlástulajdonosok térnyeréséről.
Évek óta komoly gondot jelent a kevés csónakkikötő a Balaton körül, mindeközben viszont egyre több és egyre nagyobb vitorlás jelenik meg a tavon, amely miatt nő az igény az újabb vitorláskikötők létrehozására.
Nagy igény lenne csónakkikötőre
A Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. az Economx megkeresésére azt közölte, becslésük szerint közel 5000 darab csónak lehet a Balatonon, amelyekkel rendszeresen vagy alkalomszerűen horgásznak. Általánosságban elmondható, hogy az engedélyes csónakkikötőhelyek többszörösére lenne igény, emiatt égetően fontosak a Balatonudvarihoz hasonló beruházások.
A csónakkikötők létesítése, bővítése azért is kulcskérdés, mert a horgászturizmust leginkább korlátozó tényező a horgászatra alkalmas szabad partszakaszok csökkenő száma.
Kővári Tibor, a Balatoni Horgászegyesületek Szövetségének (BHSZ) elnökhelyettese arról beszélt, hogy a horgászturizmushoz hozzátartozik a Balatonhoz való hozzáférés is, aminek lehetősége nagyon beszűkült, mert a partokat lezárták, a rendszerváltás után a vállalati, szakszervezeti, állami területek magánkézbe kerültek, a horgászokat pedig előbb-utóbb mindenhonnan kiszorították, mivel a vitorlás sokkal nagyobb hasznot hoz, mint egy csónakkikötő.
Megkéri az árat a vitorláskikötő
Németh Zsolt, a Balatonudvari Öböl Csónakos Egyesület elnöke a portálnak arról beszélt, hogy vitorlás (azaz lajstromos) kikötőben állhat csónak is, ennek szabályozási akadálya nincsen. Ennek megfelelően feltehetően beengedne csónakot is egy vitorláskikötő tulajdonosa is, de csak olyan áron, ami összhangban van a vitorlás helyekért kért díjakkal. Ami nagyjából a tízszerese lenne a most átlagosnak mondható 30 000 forint/év csónakhelynek.