Macy's áruház New Yorkban előtérben rózsaszín virágokkal
Fotó: Shutterstock

Új dilemmát szült az infláció: utazzunk vagy vásároljunk?

Az emelkedő infláció csökkentheti a vásárlói kedvet, különösen az alacsony és közepes jövedelműek körében. Egyre többen szembesülhetnek a kérdéssel: bevásárlóközpontokban verjék el a pénzüket, vagy menjenek inkább nyaralni.


A Macy’s áruházlánc számára 2022 legnagyobb kihívása eddig az volt, hogy kitalálja: vajon mire irányul majd a vásárlói kereslet.

Mire hajlandóak költeni?

Az biztos, hogy van vásárlóerő, úgy gondoljuk, az emberek költeni fognak, csak azt nem látjuk pontosan, hogy mire. Vásárolnak majd nem létfontosságú árucikkeket? Vagy inkább repülőjegyet vesznek Floridába? Esetleg többet járnak majd étterembe?

- vázolta fel a dilemmákat a Macy’s gazdasági vezetője, Adrian Mitchell.

A kérdések nagyfokú bizonytalanságot szülnek, és Mitchell szerint kellő körültekintéssel kell döntéseket hozni. Például az áruházlánc

nem akar túl sok bőröndöt vagy strandruhát rendelni, ha nem erre verik el az emberek a pénzüket nyáron.

A recesszió réme egyre valódibb

Nem a Macy’s az egyetlen nagyáruházlánc, amelynek szembe kell néznie a dilemmával, amelyet a kilátásban lévő recesszió csak felerősít. A Deutsche Bank elemzői nemrég azt jósolták: az infláció folyamatos emelkedése és az ugyancsak tendenciózusnak tűnő kamatemelés mellett

az Egyesült Államok 2023-ra várhatóan recesszióba süllyed.

Ebben a gazdasági környezetben egyre valószínűbb, hogy az amerikaiak egy része, különösen az alacsonyabb keresetűek rákényszerülnek majd arra, hogy

válasszanak, például egy régóta várt nyaralás és egy koncertjegy között,

új fürdőruhára vagy kézitáskára pedig már nem költenek.

A folyamat már elkezdődött. Az amerikai fogyasztók átlagosan 59 százalékkal több pénzt hagynak ott a benzinkutakon és a kisboltokban, mint egy évvel korábban. Közben a szépségiparban elköltött, illetve a lakásfelújításra fordított összeg néhány jövedelmi csoportban máris csökkenésnek indult.

Van, amire mégis költenek az emberek. A Levi’s első negyedéves friss jelentéséből kiderül, hogy várakozáson felüli forgalmat bonyolított az ikonikus farmert jegyző cég annak ellenére, hogy áraikon némileg kénytelenek voltak emelni. Vásárlóikat a drágulás egyelőre nem kedvetlenítette el jelentős mértékben.

Ne hagyd ki!