Sok a bizonytalanság az újraindulásra készülő  reptereken
File:Airport Transport Woman Girl Tourist Travel.jpg - Wikimedia ...

Ki, mikor és mennyiért ülhet repülőre? Így látja a Booking vezére

Glenn Fogel, a Booking.com vezérigazgatója a BBC-nek felvázolta, nagyjából mi várható idén a légiközlekedési szektorban. Rengeteg bizonytalanság, utazási korlátozások, megnövekedett igények, hiányos repülőgép-flották és áremelkedések.


A járvány a Booking.com anyavállalatát, az amerikai székhelyű Booking Holding-ot sem kímélte. Az idei első negyedéves bevételük 1,1 milliárd dolláron állt meg, ami a tavalyi első három hónaphoz képest 50 százalékos visszaesést jelent.

Az Utazási és Turisztikai Világtanács elemzése szerint 2019-ben a turizmusból származó globális forgalom meghaladta a 9,2 billió dollárt, ez a szám 2020-ban alig érte el a 4,7 billiót. Korábban a világ teljes gazdaságának 10,4 százalékát adta a szektor, 2020-ban viszont már csak 5,5 százalékát.

Éledezik az üzletág, ám például a légiközlekedés gondtalan üzemeltetését még számos tényező befolyásolja.

Drágább lesz minden

Glenn Fogel rámutatott, hogy az áremelkedések már el is kezdődtek. Ennek több oka is van. A járvány okozta bizonytalanságok hatására jóval kevesebb járatot indítanak, mint korábban. A gazdaságosság érdekében sokan csökkentették a fenntartott repülőgépeik számát is. Jelenleg hatalmas az igény a repülésre, viszont a vezérigazgató szerint ez csupán felfüggesztett kereslet. Nagyjából olyan, mintha mindenki készenlétben állna, arra várva, hogy a startpisztoly eldördüljön.

Ez nehéz helyzetbe sodorja a társaságokat, amelyeknek jelenleg fogalmuk sincs, mennyi repülőt kellene újra hadrendbe állítaniuk, illetve milyen gyakorisággal kellene járatokat indítaniuk.

John Grant repülési elemző úgy véli, amint enyhülnek a korlátozások és egyértelműbbé válnak az utazási megkötések, az utasfoglalások rakétaként fognak kilőni, akárcsak a jegyárak.

Zavaros rendszerek

Glenn Fogel szerint a megoldás az egyszerűségben rejlik. A probléma abból ered, hogy szinte minden ország más követelményeket támaszt a beutazókkal szemben.

Nemrég az olasz miniszterelnököt hallgattam, amint kifejtette, hogy hamarosan be fogják engedni a turistákat Olaszországba, csupán igazolniuk kell, hogy be vannak oltva. Arra gondoltam, ez így nagyszerű, én is be vagyok oltva, de hogyan bizonyítsam be? Vajon elég, ha bemutatom az oltási kártyámat, amit az USA-ban kaptam? Pontosításokra van szükség

- mondta az üzletember.

Megosztó intézkedések

Sokan nem örülnek annak, hogy a vakcinákhoz akarják kötni az országok a beutazási engedélyeket, diszkriminációnak tartják ezt az eljárást. Egyebek között a WHO is amiatt aggódik, hogy ezek az intézkedések táborokra fogják osztani a világot.

Glenn Fogel nem ért egyet ezzel. Szerinte két út van. Vagy beengedik az országok azokat a turistákat, akik be vannak oltva, vagy egyáltalán nem engednek be senkit.

Azt is hozzátette, hogy nem igazán érti a felháborodást, hiszen a koronavírus előtt is voltak hasonló szankciók. Például vannak országok, ahova nem mehet be senki, csak ha igazoltan be van oltva sárgaláz ellen. Úgy véli, nincs azzal semmi gond, ha csak a biztonságos utazókat engedi be egy ország.

A nehézségek ellenére a cégvezér derűlátó. Bár számos helyen rosszul halad az oltakozás, az olyan államok, mint az Egyesült Királyság, az USA, vagy éppen Izrael nagyon jól állnak ilyen téren, és már érzik a pozitív hatásokat. Ezeken a helyeken jelentős mértékben növekedtek a szállásfoglalások az elmúlt hetekben.

Ne hagyd ki!