Gólöröm egy női labdarúgó csapat tagjainál
Fotó: unsplash

Hajrá lányok! Egyre több pénz van a női sportban!

Bár továbbra is nagyságrendekkel többen nézik a férfiak sporttevékenységeit, a női sport is kezd szép számokat produkálni, ez pedig a szponzoroknak, befektetőknek is kecsegtető lehet a jövőre nézve – derül ki a Deloitte legfrissebb előrejelzéséből.


​Feljővőben a női versenysport

A szponzorációkból és a közvetítési jogokból származó bevétel az előrejelzések szerint a női sportok esetében globálisan nem fogja elérni az 1 milliárd dollárt. Összehasonlításképp 2018-ban az összes sportból származó bevétel meghaladta a 480 milliárd dollárt. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a női versenysportok néhány eseményének nézőszámai már meghaladják a hasonló porfilú férfi sporteseményekét. Ilyen volt például a női US Open, melynek nézettségi adatai lekörözték a férfi teniszezők meccseit, a döntőt például a nők esetében 3,1 millióan nézték, míg a férfiakét csupán 2,8 millióan. Komoly érdeklődés kísérte a 2019-es női labdarúgó világbajnokság mérkőzéseit, melyet televízión keresztül 993 millió ember, digitálisan pedig 482 millió ember követett.

​Drasztikus növekedés

Mivel egyre nő a népszerűsége a női sportoknak, illetve egyre több a televíziós sportcsatorna, így a közvetítési jogok ára is felfelé ível. A 2022-re halasztott női labdarúgó-Európa-bajnokság jogaiért például a BBC közel 12 millió eurót fizetett, míg ez a szám 4 évvel ezelőtt mindössze 1 millió euró volt. Ugyanezeket a közvetítési jogokat Franciaországban 13 millió euró értékben szerezte meg a Canal Plus és a TF1 (itt 2017-ben még 5 millió euróba került). Főleg a válogatott meccseket követik nyomon a nők esetében, itt viszont igen magas nézőszámokkal találkozhatunk. 2019-ben az Anglia-Németország meccset például 77868 néző követte a Wembley stadionból. Az amerikai női kosárlabda szövetség is szép nézőszámot tud felmutatni, ugyanis a 2019-es szezonban összesen 1,33 millió ember volt kíváncsi a női kosárlabda meccsekre.

​Mozgolódó szponzorok

Alapvetően egy csapat fő bevétele a televíziós közvetítési jogokból, a szponzorációkból és a meccsnapi eladásokból (jegyek, fanshop) tevődik össze. Bár hölgyeknél a férfi sportokhoz képest gyerekcipőben járnak a bevételek, mégis egyre több befektetéseket áramlik a női sportba. Például az Egyesült-Királyság eddigi legnagyobb befektetését eszközölte a női sportban a Barclays, amikor többmillió fonttal lett az FA WSL (női futballiga) főszponzora. A Budweiser sem tétlenkedett, ugyanis 2019-ben az angol női labdarúgó-válogatott hivatalos partnere lett, a Boots pedig egy 3 éves szponzorációs szerződést írt alá Anglia, Wales, Skócia, Észak-Írország és Írország női labdarúgó-válogatottjaival. Ezek mellett a Pepsi egy 5 éves megállapodásban vállalta az UEFA női labdarúgás támogatását.

​Érdeklődő befektetők

Befektetések terén is fellendülés tapasztalható a női csapatok iránt. 2020-ban például közel 90 százalékos részesedést szerzett az NWSL seattle-i csapatában az Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollár révén, de többek között a Real Madrid is elindította saját női csapatát, melyet ötszázezer euróért akvirált. Mindezek mellett a versenyek összdíjazása is folyamatosan növekszik. A 2019-es FIFA női világbajnokság győztese közel 4 millió dollárt vihetett haza.


Ne hagyd ki!