Steve Jobs korunk egyik meghatározó innovátoraként és üzletembereként vonult be a történelembe. Sokan azonban nem tudják, hogy Jobs spirituális beállítottságának köszönheti sikerei jelentős részét.
Steve Jobs 1974-ben úgy döntött, hátat fordít a vállalati életnek, és nyakába veszi a világot. Ebben az évben egy hátizsákkal nekivágott Indiának a megvilágosodás reményében. Útja során elmerült a buddhista tanításokban, amelyeket a vállalatvezetésében is alkalmazott. Amikor Tim Cook az üzletember halála után átvette a vezetői szerepet, az alábbiakat nyilatkozta:
Steve egy olyan vállalati kultúrát épített, amelyhez nincs hasonló az egész világon, ehhez hűek maradunk- ez bele van kódolva a DNS-ünkbe.
Steve Jobs példájából kiindulva nagyon úgy néz ki, hogy a spiritualitás remekül hasznosítható az üzleti életben is. Érdekes és kényes kérdésről van szó. Cikkünkben megosztunk néhány praktikát, amelyek a guruk (és Jobs) szerint alkalmazhatók a vállalati kultúrában is. Nem kötelező elfogadni, érdemes megismerni.
Fogalmazd meg pontosan a céljaidat
Deepak Chopra, az egyik legismertebb tanító szerint listába kell rendeznünk a vágyainkat, majd úgymond el kell engednünk azokat, bízva abban, hogy ha nem is úgy alakulnak a dolgaink, ahogyan korábban elterveztük, hamarosan jobbra fordul a sorsunk. Ha kristálytiszta a vállalkozásod célja, előbb-utóbb olyan lehetőségekkel szembesülsz, amelyek segítenek céljaid elérésében. Ebben az esetben a spiritualitás lényege az, hogy üzletünk valódi értéket képviseljen, cselekedeteink pedig jobbá tegyék az alkalmazottak és az ügyfelek életét is.
Gondolat-menedzselés
Kezeld a gondolataidat és az érzéseidet úgy, mint egy bumerángot, amely energiát és sebességet gyűjt, miközben visszatér hozzád. Ebből kiindulva a hálával teli kisugárzás értékteremtő eredményeket szülhet. Napoleon Hill a nagysikerű bestsellerében kifejtette az említett technika hatását. A szerző úgy véli, körültekintően kell megválasztanunk a gondolatainkat, és azt, hogy mire fordítunk figyelmet, így megteremthetjük a „siker törvényét". Ez nagyjából annyit tesz, hogy bármit is táplálunk az agyunkba, ha hiszünk benne, idővel elérhetjük azt. Természetesen reális keretek között.
Keress jeleket
Pam Grout legnépszerűbb könyvében arról értekezett, hogy a kellően megregulázott gondolataink valósággá válhatnak. Valószínűleg sok vállalkozó találkozott már útja során olyan kisebb jelekkel, amelyek arra ösztönözték - akár tudat alatt -, hogy induljon el egy irányba, valósítsa meg az elképzelését és kövesse a megérzését. Érdemes ezekre a megérzésekre hallgatni. Úgy is lehet gondolni ezekre, mint egy saját, belső GPS-re.
Légy jelen
A spiritualitás kulcsfontosságú tanítása az öntudatosság. Kivételes képességeket igényel, hogy az ember minden pillanatban jelen tudjon lenni. Mit is értünk ez alatt? A teljes koncentrációt, odafigyelést másokra, és azt, hogy az adott egyén mindig, minden percben tisztában van az indítékaival, a céljaival és az elvárásaival. Rendszeres meditációval fejleszthető az öntudatosság, és csiszolható az inspiráló vezetői stílus. Az önmagunkban való elmélyülés alázatra és nyitottságra tanít.
Elengedés
Mondjuk ki bátran, hogy az elengedés nem jellemző a vállalatvezetőkre. Pedig egy nagyon egyszerű dologról van szó. Nem szabad beleesni abba a hibába, hogy minden feladatot magunkra vállalunk. Sokan attól félnek, ha bizonyos feladatokat áthárítanak az alkalmazottaikra, elveszíthetik az irányítás a cégük felett, amely így letérhet a kijelölt útról. Ez azonban téves elgondolás. Sokkal jobb eredményeket lehet elérni, ha szétosztjuk a feladatokat a csapattagok között. Ezzel a csapatmunka, a teljesítmény is fejleszthető és a lojalitás is erősíthető. Spiritualitás szempontjából az elengedés azt jelenti, hogy átadod magad az univerzumnak, és bízol abban, hogy a csapattársaidba vetett hited kifizetődő lesz.
Nos, nagyjából ezeket az elveket követte Steve Jobs is a karrierje során. Neki bevált.