Az Ozempic eredetileg a cukorbetegek kezelésére szolgál, mellékhatásként azonban az éhségérzetet is csökkenti. A fogyás reményében tömegek kezdték el szedni szerte a világon, ami kezd meglátszani az élelmiszeripari cégek forgalmán. Az is fogyni kezdett.
Mi is ez a szer pontosan?
A Novo Nordisk nevű vállalat termékét felkapták a világ minden táján annak éhségcsökkentő hatása miatt. A népszerűségét jól mutatja, hogy a cég Európa legértékesebb vállalata lett, a dán gazdasági növekedést pedig egymaga húzza.
A g7.hu gazdasági portál úgy tudja, hogy bár a vényköteles gyógyszert alapvetően csak a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők szedhetik például hazánkban is, pár hazai celeb azonban már népszerűsíteni kezdte követői körében a készítményt. Ausztráliában hiány alakult ki belőle, az Egyesült Államokban szintén csak vényre kapható, de így is megnégyszereződött idénre a 2020-ban mért forgalma.
Veszélyben az élelmiszeripar nagyjai?
A Walmart, a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca
Fotó: Caique Morais/Unsplash
A Walmart kiskereskedelmi lánc vezérigazgatója arról nyilatkozott, hogy szerinte az egészségtelen ételeket és italokat gyártó cégek valóban megsínylik az éhségérzetet csökkentő szerek elterjedését. Az interjú után számos gyártó – például a Lindt, Unilever, Nestlé, Danone – részvényei csökkenésnek is indultak. A közeljövőben elemzők szerint a McDonald's vagy a PepsiCo méretű cégek is bevételkiesés formájában észlelhetik a trendet.
Hosszú távon viszont úgy látják a szakemberek, – hogy hiába a súlycsökkentőként is használható szer – az élelmiszeripartól a reagálás és az alkalmazkodás nem idegen dolog.
Ráadásul a gyógyszer drága, így széles körű elterjedése sok társadalmi rétegnél problémákba ütközik.