Az Eurostat friss adatai kitérnek az uniós régiók autópályás beépítettségére is. Mutatjuk, hogy van-e összefüggés a területek gazdasági fejlettsége, valamint az autópálya-hálózatok között!
Jól jöhet az autópálya a gazdaságnak
Összefüggés lehet egy régió gazdasági fejlettsége és az autópálya-hálózatának mérete között. Az Eurostat friss adatiból látszik, hogy a legsűrűbb autópálya-hálózat és a legnagyobb gazdasági teljesítményű területek is a Hollandia-Belgium-Velence tengely mentén helyezkednek el az EU-ban. Azonban akad néhány kivétel: Portugáliában és Spanyolország tengerparti területein is sűrű a hálózat, uniós mértékben viszont meglehetősen fejletlennek mondhatók ezek a régiók – írja a Qubit.
A statisztikák szerint a legsűrűbb autópálya-hálózat a brémai régióban volt 2020-ban, viszont Budapest is az első öt között szerepelt. Egész Közép-Magyarország meglehetősen sűrű hálózattal rendelkezik, azonban a főváros kivételével 2019-ben még az EU átlagának 80 százaléka alatt teljesített gazdasági szempontból ez a régió. Más hazai területek sem állnak rosszul autópálya-ellátottságban, viszont Nyugat-Magyarország kivételével meglehetősen fejletlenek.
A nagy tovább erősödik, a kicsi elsorvad
Egy kutatás szerint a jobb közlekedés csökkenti az áruforgalom, a lakossági mobilitás és a migráció költségeit, és növeli a gazdaság hatékonyságát. Emellett a fejlődés további fejlődést generál, mivel segíti az egyes iparágak koncentrációját.
Viszont az autópálya-ellátottság összefüggést mutat a történelmi és agglomerációs folyamatokkal is: ott épül autópálya, ahol van rá gazdasági igény. Ez pedig felerősíti a régión belüli különbségeket. Az autópályák melletti települések fejlődnek, viszont a távolabbi kistelepülések elsorvadhatnak.
Nem minden vállalkozáson segít az autópálya
Az exportáló, jellemzően nagyobb cégeket erősíthetik az autópályák, azonban a kis- és középvállalatok helyzetét nem feltétlenül javítják. A magyarországi közlekedésföldrajzi hálózat Budapest-központúsága a vidéki területeket, főként Kelet-Magyarországot hátrányosan érinti az M3-as és az M5-ös autópályák ellenére is.
Szerte Európában a multinacionális vállalatok központjai élvezik az autópálya-hálózat előnyeit, amíg a beszállítói láncokban rosszabb helyen álló térségek megtapasztalhatják annak a hátrányait is.