Bogotá biciklisközlekedése

A koronavírus hosszú lezárásai és egészségügyi megfontolások miatt a világ több nagyvárosa gyalogosbarát kezdeményezéseket indított el, és egyre több helyen szorítja vissza a gépjárműforgalmat. Mutatjuk a négy éllovast.


Amikor a Covid első hulláma a világ legtöbb országában megakadályozta a beltéri gyülekezéseket, sok város újragondolta, milyen az élet a szabadban – írja beszámolójában a BBC. Néhányan kizárólag gyalogosoknak fenntartott utcákat vezettek be, parkolóhelyeket alakítottak át pop-up éttermekké, és több kerékpársávot építettek ki – a városrészeket gyalogos- és kerékpárosbarát helyekké változtatták.

A változtatások nem csak a gazdasági aktivitás növekedésében mutatkoztak meg, de a tanulmányok azt is kimutatták, hogy a vírus kevésbé gyorsan terjed a jól járható városrészekben. És bár mostanra sok helyen visszavonták ezeket a kezdeményezéseket, ahogy az élet visszatért a normális kerékvágásba, néhány város kitartott a gyalogosbarát fejlesztések mellett.

Párizs, Franciaország

Párizs már a világjárvány előtt is élen járt a gyalogosbaráttá válásban. Az egész városra kiterjedő erőfeszítés részeként 2016 végén teljesen gyalogossá tették a Szajna mentén futó alsó rakpartokat. Anne Hidalgo polgármestert 2020-ban részben azért választották újra, mert támogatta a „15 perces várost": egy új várostervezési koncepciót, mely lehetővé teszi, hogy a lakosok minden napi feladatukat − a bevásárlástól az iskolába járáson át a munkáig − 15 perces sétával vagy biciklizéssel el tudják végezni. Ezt a koncepciót követte Telosa nevet viselő futurisztikus városának megálmodásakor Marc Lore milliárdos is, erről itt írtunk.

A világjárvány csak megerősítette ezeknek az emberközpontú és környezetileg fenntartható kezdeményezéseknek a népszerűségét. Terveik szerint 2026-ig további 180 kilométernyi kerékpársávot és 180 000 kerékpáros parkolóhelyet építenek ki. Az olyan nagy utakat, mint a Rue de Rivoli Párizs központjában, egy sávosra csökkentették, míg a kerékpárutakat három autóút szélességűre bővítették. A város azt is tervezi, hogy 2026-ig 170 ezer fát ültet. A 2024-es olimpiai játékok megrendezésére készülve az Eiffel-torony és a Trocadero közötti hidat is teljesen gyalogossá teszik.

Bogotá, Kolumbia

Bár Bogotá (és általában Kolumbia) mindig is erős kerékpáros kultúrával rendelkezett − a kerékpározás az ország nemzeti sportja −, a világjárvány számos autómentes változást felgyorsított. Claudia Lopez polgármester 2020-ban további 84 kilométernyi ideiglenes kerékpárutat jelölt ki a város meglévő 550 kilométeres Ciclorruta kerékpárút-hálózatához.

A város az elmúlt néhány évben valóban elkezdett kialakítani egy érezhető amszterdami és koppenhágai hangulatot

− mesélte róla Alex Gillard, a Nomad Nature Travel blog alapítója, aki a világjárvány idején Bogotában élt.

Vasárnap és ünnepnapokon az autókat teljesen kitiltják bizonyos útvonalakról a Ciclovia néven ismert program keretében, amely hetente több mint 1,5 millió kerékpárost, gyalogost és kocogót vonz. A város új, elektromos és gázüzemű SITP-buszai a helyiek szerint szintén jelentősen javították a tömegközlekedést.

Milánó, Olaszország

Olaszországot érintette kezdetben a legsúlyosabban a járvány, városainak gyorsan alkalmazkodniuk kellett, hogy új lehetőségeket biztosítsanak a tömegközlekedés helyett. Milánó 2020 nyarán ambiciózus tervbe kezdett: 35 kilométernyi, korábban az autóforgalomra összpontosító útvonalon szélesítette ki a járdákat és bővítette a kerékpársávokat. A változások átalakították a várost: több szabadtéri étkezést, szabadtéri piacokat és városi kerteket hoztak magukkal.

Az új CityLife negyed nemcsak Milánó legnagyobb autómentes területe, hanem Európa egyik legnagyobb autómentes zónája. Tele van nyilvános zöldterületekkel, valamint rengeteg kerékpárúttal. Isola északi negyede például ipari negyedből járható és kerékpározható környékké alakult át. Az utazóknak nem kell aggódniuk amiatt sem, hogy kerékpárt találjanak. A város kerékpármegosztó szolgáltatása, a BikeMI 300 állomással rendelkezik városszerte, hagyományos és e-bicikliket is kínál. A hazai e-kerékpár piac fellendüléséről is írtunk korábban, itt olvasható.

San Francisco, USA

Ez az észak-kaliforniai város gyorsan lépett a világjárvány idején, és elindította a Slow Streets programot, amely táblákkal és akadályokkal korlátozta az autóforgalmat és a sebességet 30 nagy úton, hogy gyalogos- és kerékpárosbarátabbá tegye azokat. A város által gyűjtött adatok szerint a programnak köszönhetően 50%-kal csökkent a gépjárműforgalom, 17%-kal nőtt a hétköznapi gyalogosforgalom és 65%-kal a kerékpárosok forgalma.

Bár azóta sok utcát visszaállítottak a járvány előtti állapotba, a lakosok szorgalmazták, hogy négy szakasz állandóvá váljon, köztük a Golden Gate Avenue, a Lake Street, a Sanchez Street és a Shotwell Street. Előfordul, hogy a történelem is segít: a város egyik legjobban besétálható területe − a vízparti Embarcadero − egykor autópálya volt, amíg egy 1989-es földrengés miatt a járművek számára használhatatlanná nem vált.

The Conversation

Ne hagyd ki!