Gazdasági válságot jelezhet a trend
Fotó: Shutterstock

Túl sok kozmetikum fogy – aggódnak a közgazdászok

A gazdasági válságok idején a luxuskozmetikumok piaca jellemzően ellenáll a visszaeséseknek, sőt, bővülni szokott. A piaci szegmens forgalma manapság is növekszik. A közgazdászok szerint ez akár rosszat is jelenthet.


Válságot jelezhet a rúzsindikátor

A kozmetikai termékek, különösen a luxuscikkek piaca, hagyományosan jól teljesít a gazdasági visszaesések idején. Ez a trend a 30-as évek nagy gazdasági válságában is megfigyelhető volt, amikor a kozmetikumok eladása 25 százalékkal növekedett. De hasonló jelenség volt mérhető a 2001-es terrortámadások és a pandémia idején is.

Ezt a szakemberek például azzal magyarázzák, hogy amikor az emberek kevésbé akarnak nagyobb kiadásokba belemenni (például pénzügyi és gazdasági nehézségekre számítanak), gyakran apró luxusvásárlásokkal kényeztetik magukat. Ilyenkor általában a férfiak több parfümöt, a nők pedig nagyobb mennyiségű rúzst vásárolnak.

Másik magyarázat a jelenségre, hogy a krízishelyzetben lévő emberek többet tesznek azért, hogy vonzóbbnak tűnjenek. Így könnyebben találhatnak maguknak olyan társat, aki nagyobb biztonságot nyújthat a nehezebb időkben.

A rúzsindikátortól tartanak jelenleg is

Ez a jelenség a napokban ismét beszédtéma lett, hiszen jól fogynak a kozmetikumok (2 százalékos növekedés éves alapon). Azokon belül leginkább a luxustermékekre ugrott meg a kereslet (9 százalékos növekedés). Viszont az Overeon elnöke kételkedik a rúzsindikátor elméletében.

Nem hiszem, hogy a gazdasági konjunktúrára nézve általános tanulságot lehetne ebből levonni. Ha az emberek spórolni kezdenek, akkor ezt nem a kozmetikumokkal kezdik el, hanem a ruházkodással vagy a drága egyedi termékekkel. Azért is mennek jól a luxuskozmetikumok, mert itt állandóan újítások vannak. Az emberek szeretnek maguknak egy perc csendes boldogságot szerezni, és ezt mi megadjuk nekik. Van egy 24 dolláros új balzsamunk, szerintem nem túlságosan drága, és jól megy a piacon. Az emberek általában összehasonlítják a különböző árakat, és annak alapján döntik el, hogy mit vásárolnak meg, és miről mondanak le

idézi Neela Montgomeryt, az Overeon luxuskozmetikai cég elnök-vezérigazgatóját a HVG.


Ne hagyd ki!