Napjaink információkkal túltelített világában különösen nagy kihívást jelent a hirdetők számára, hogy üzeneteikkel hatékonyan elérjék a potenciális ügyfeleiket, a figyelemért folytatott harc kiéleződése pedig újabb és újabb marketingeszközök bevetését teszi szükségessé mind az online, mind az offline térben. Éppen ezért egy több platformon futtatott, átfogó marketingstratégia részeként az olyan kreatív megoldásokra is érdemes építeni, mint amilyen a kirakatüvegek üres felületében rejlő lehetőségeket látványosan és hatásosan kiaknázó ablakfólia vagy más néven ablakmatrica is.
De milyen típusú ablakfóliák közül választhatunk? És hogyan találjuk meg az igényeinknek megfelelő változatot? Cikkünkben ezt járjuk körül.
Mire jó az ablakfólia?
Az ablakfóliázás alapvetően egy sokrétűen felhasználható dekorációs megoldás, amelynek két fő felhasználási köre van: míg a lakossági felhasználás esetén akár a hétköznapokban, akár egy-egy ünnep alkalmával egyszerűen feldobhatjuk vele az otthonunkat, addig az üzleti kivitelű ablakmatricákkal a célközönségünk, potenciális vásárlóink figyelmét ragadhatjuk meg.
Az ablakfólia mint marketingeszköz
Marketingcélú alkalmazás esetén az ablakfóliával az üzletünk kirakatüvegein, üvegajtaján vagy egyéb alkalmas üvegfelületen (például céges autók ablakain) jeleníthetjük meg az elképzeléseink szerinti hirdetési tartalmakat. Mivel az ablakmatricák tetszőleges méretűek és alakúak lehetnek, továbbá a kivitelezés tekintetében is többféle technikai megoldás áll rendelkezésre, igen sokféle célra használhatjuk őket a marketingmixünk részeként:
●Brandépítés. Az ablakmatricákon megjeleníthetjük céges logónkat, szlogenünket és más arculati elemeinket is, aminek segíthet üzlethelyiségünk beazonosíthatóságában, ezáltal a lokális ismertségünk növelésében.
●Időszaki kampányok, akciók. Mivel az ablakfóliák könnyen telepíthetőek, illetve nyom nélkül eltávolíthatóak, alkalmasak lehetnek a korlátozott időre szóló üzenetek, így például időszaki akciók vagy szezonális termékekre vonatkozó hirdetések megjelenítésére is.
●Kreatív megoldások. Az ablakfóliákban rejlő lehetőségeket üzletünk dekorálása során is kiaknázhatjuk: ráerősíthetünk például cégünk arculatára, ha a brandünkhöz illő színeket, mintákat, absztrakt vagy figurális grafikai elemeket használjuk fel a díszítőelemként funkcionális matricákon.
Milyen fajtái vannak az ablakfóliának?
Vágott feliratok
Amennyiben nem kívánjuk a kirakatüvegek nagyobb felületét leragasztani, a vágott feliratok jelenthetik az ideális megoldást. A tetszőleges színű, igény szerinti alakban kivágott matricákon céges logót, illetve bármilyen egyéb mintát vagy feliratot megjeleníthetünk.
Nyomtatott matrica
A teljes üvegfelületet befedő vinyl matricák kiválóan alkalmasak nagyobb méretű vagy részletesebb hirdetések megjelenítésére, legyen az egy hosszabb termékbemutatás vagy kizárólag grafikai elemekből álló reklám. Kültéri használat esetén általában a laminált fólia használata javasolt, ami hosszú időn keresztül ellenáll az időjárási viszontagságoknak.
Homokfúvott fólia
A homokfúvott fólia opálos, homályos hatást kelt az üvegen, a fényt részlegesen átengedi. A többi típushoz képest inkább visszafogott, diszkrét hirdetési eszköz, amelybe feliratok, logót és más formákat is belevághatunk vágóplotter segítségével.
One way vision ablakfólia
A One way vision fóliák – ahogyan arra angol elnevezésük is utal – lyukacsos (perforált) anyagszerkezetük révén az üzletből kifelé tökéletes kilátást biztosítanak, míg az utcáról csak a hirdetés tartalma látható, azaz az üzletbe nem enged belátást. A One way vision ablakfóliák rendkívül tartósak és UV-állóak, a grafikákat pedig akár fotóminőségben is nyomtathatjuk rájuk.Milyen szempontokat mérlegeljünk az ablakfólia kiválasztásakor?
A megfelelő ablakfólia-típus kiválasztásához az egyéni ízlésbeli preferenciáinkon túl több praktikus szempontot is érdemes mérlegelnünk. Nézzük a legfőbb kritériumokat!
●A hirdetés tartalma. Elsőként azt gondoljuk végig, hogy milyen tartalmat kívánunk megjeleníteni az ablakfólián! Ha a brandépítés a cél, inkább kreatív, formabontó megoldásokra törekedjünk, ha az információközlés a cél, szorítkozzunk a klasszikusabb, egyszerűbb formákra!
●Méret. Az ablakmatrica mérete alapjaiban meghatározza, hogy mennyire lesz figyelemfelkeltő a hirdetésünk. Törekedjünk a jól olvashatóságra, és a rendelkezésre álló üvegfelület nagysága mellett vegyük figyelembe azt is, hogy az ügyfeleink várhatóan milyen távolságból nézik majd a hirdetésünket!
●Célközönség. Az ablakmatrica típusát és méretét a célközönség szempontjából is érdemes mérlegelni. Ha például autósoknak szóló üzenetet szeretnénk közvetíteni, akkor az ablakmatricának az autók számára jól látható helyen kell elhelyezkednie.
●Szín. Az ablakmatrica színének megválasztása szintén fontos, mert az segít az üzenetünk kiemelésében és figyelemfelkeltésben. Érdemes olyan színt választani, ami kontrasztban áll a környezetével és a figyelem felkeltésére alkalmas.
●Tartósság. Különösképpen a hosszú távú megjelenítésre szánt, általános arculati elemeket tartalmazó hirdetések esetén fontos, hogy tartós, strapabíró kivitelű ablakfóliákat válasszunk. Vegyük figyelembe a matrica lokációját, és hogy mennyire van kitéve az igénybevételnek, illetve a külső hatásoknak!
Az ablakfóliák sokszor a legelső arculati elemek, amelyekkel vásárlóink szembe találják magukat, ezért kifejezetten fontos, hogy kifogástalan minőségűek legyenek. Ennek érdekében érdemes profi reklámdekorációs cégre bízni a munkát, akik az egyedi igényeinknek megfelelően készítik el ablakmatricáinkat, és a grafikai tervezéstől kezdve az anyag- és típusválasztáson át a telepítésig mindenben segítségünkre lesznek. (x)