Egy friss kutatás feltárta, manapság hol vásárol a legtöbb magyar karácsonyi ajándékot. Emellett kiderült, hogy mennyit költhetnek az ünnepekkor az emberek. Mutatjuk azt is, hogy mi lehet idén a slágerajándék Magyarországon.
Karácsonyi vásárlási szokásainkat kutatta a MediaMarkt
Reprezentatív felmérést készíttetett a MediaMarkt az Opinio Institute kutatócéggel a 15-59 éves magyarok körében november utolsó hetében. A felmérés rávilágít például a lakosság néhány karácsonyi ajándékvásárlási szokására, vagy arra, mennyit készülnek ajándékokra fordítani idén az emberek.
A kutatásból kiderül, hogy a fiatalok és az idősebbek is leginkább az interneten vásárolnak ajándékot a szeretteiknek. Csupán minden negyedik válaszadó szokott az áruházakban körülnézni az ajándékvásárlás időszakában.
Sokan költenének kevesebbet karácsonykor
A felmérés szerint a magyarok 53 százaléka kevesebbet költ karácsonyi ajándékokra idén, mint szeretne. Az infláció miatt pedig a harmaduk számol azzal, hogy több kiadása lehet, mint tavaly volt.
A megkérdezettek 80 százaléka vásárol ajándékot, viszont 12 százalékuk csak a gyerekeknek. Mellettük 9 százalék egyáltalán nem készül ajándékkal. 15 százalék pedig egyelőre nem döntött, hogy lesz-e meglepetés idén.
Ennyit költhetünk ajándékra
A kutatás arra is rámutatott, hogy az emberek 67 százaléka 30 ezer forintnál kevesebbet szándékozik az ünnepekre fordítani.
Az ajándékozási kedvet a végzettség és lakóhely nem befolyásolja, de a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál jóval kisebb összeget, 10 ezer forintnál is kevesebbet fognak beosztani. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. Akik nem ajándékoznak, azoknál jellemzően az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56 százalék), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40 százalék). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni
– áll a MediaMarkt MTI-hez eljuttatott jelentésében.
Ez lehet idén a legnépszerűbb karácsonyi ajándék
A REGIO JÁTÉK, 4 ezer fő bevonásával készített kutatásából pedig az derül ki, hogy a legnagyobb ünnepi kiadások idén az ajándékok (57 százalék) és az élelmiszerek (35 százalék) lehetnek.
A kisgyermekes családok fele előre készül az anyagiakkal az ünnepekre. A válaszadók ötöde októberben kezdte a karácsonyi ajándékok beszerzését, viszont a felük novemberben látott hozzá. Decemberre csupán tízből egy fő hagyja az ajándékvásárlást.