„Meglepetésként ért minket az intézkedés bejelentése, nem volt erről előzetes információnk vagy egyeztetés” – reagált Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Telexnek a kormány legújabb szabályozására, ami kötelező akciókat ír elő a nagyobb élelmiszerboltoknak. Az utóbbiak közül hárman már reagáltak, meglehetősen óvatosan.
Vámos szerint ha a kereskedők önként vagy utasításra lemondanak árbevételük egy részéről, akkor vannak, akik ezt a kiesést vagy a beruházások elhalasztásával, vagy más termékek árának emelésével próbálják meg visszahozni, még ha utóbbi módszer a mostani inflációs környezetben nem is mindig működik. A Lidl, az Aldi és a Spar a részletes szabályokra vár.
Az Aldi a Telex megkeresésére azt írta: ők is csak a sajtóból értesültek az árstopok meghosszabbításáról és a kötelező akciós tervezetről, de a részletek pontos megismeréséig erről nem akarnak nyilatkozni.
A Lidl szintén úgy válaszolt, érdemben nem tudnak reagálni, míg nem látják a részletes szabályozást, de „vállalatunk a működése során a magyar kormány törekvéseivel összhangban eddig is nagy hangsúlyt fektetett a magyar családok támogatására”. Például azzal, hogy több száz termék árát mérsékelték január óta.
A Spar pedig azt írta, ők már most is kedvezményekkel és akciókkal „segítik a vásárlókat abban, hogy minél kevesebbet költsenek”.
A kormány a legutóbbi ülésén – amellett, hogy 2023. június 30-ig meghosszabbította az élelmiszerárstoppot – görög és francia példák alapján új inflációellenes eszköz bevezetéséről határozott: a jelentősebb bevétellel rendelkező kiskereskedelmi üzleteket rendszeres akciók meghirdetésére kötelezi, s ennek hatékony végrehajtása érdekében a következő elvi döntéseket hozta.
A tervezett szabályozás szerint a fontosabb élelmiszerek 20 termékkategóriába (pl. baromfihús, sajt, kenyér, péksütemény, zöldség, gyümölcs) kerülnek besorolásra annak érdekében, hogy kellően széles termékskálára terjedjen ki a kedvezményes vásárlás lehetősége. Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező árleszállítást megelőző 30 napban tapasztalt legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal szükséges kedvezőbb áron értékesíteniük. Az akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, ami nem vonatkozhat árstopos termékekre.
A szabályozás alapján tehát az érintett kiskereskedelmi boltokban az adott héten az akciózott termék eltérhetnek egymástól, emellett egy adott kiskereskedelmi egységben hetente is változhat az adott termékek köre. Ez kiemelten fontos a verseny fenntartása érdekében.
Az aktuális kedvezményezett áru termékek listáját az üzletek bejáratnál és az akciós újságokban jól látható módon fel kell tüntetni. Ez alapján minden héten a vásárlók rendelkezésére áll majd egy 20 termékből álló akciós áru élelmiszerkosár az adott boltban, amit az előző hónaphoz képest sokkal olcsóbban vásárolhatnak meg.
A kötelező akciózás legkésőbb 2023. június 1-ig kerül bevezetésre. A kormány a részletszabályok kidolgozására a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot és az Agrárminisztériumot jelölte ki.