Drágultak idén a csokimikulások, azonban a nagyobb áremelkedés jövőre jöhet az édességek piacán. Több tényező is közrejátszik az idei árak növekedésében.
Drágult a Mikulás
Egy héten belül elérkezik Szent Miklós napja, december 6-a. A csokimikulások ajándékozása ezen a napon tradíció hazánkban, így nem véletlenül az összes áruházlánc kínálatában ott szerepel ez a termék. Van azonban egy rossz hírünk: a csokimikulások az idén jóval többe kerülnek, mint tavaly és jövőre további emelésre lehet számítani.
Az infláció 2021 októberében 6,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Az elemzők szerint ez az érték az idén még tovább nőhet. A drágulást a fogyasztó leginkább az üzemanyagok és az élelmiszerek árán érzékelheti. Az élelmiszerárak emelkedése pedig kihat az édességek árára is – áll a HelloVidék.hu cikkében.
„A várakozások szerint az idén mintegy nyolcmillió csokoládéfigurát és 3500 tonna szaloncukrot visznek haza a magyar boltokból. A teljes decemberi forgalom elérheti az ötvenmilliárd forintot”
- mondta el Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára a HelloVidék.hu-nak. Hozzátette, hogy az elmúlt években a minőség irányába terelődött a forgalom, sokan inkább kevesebb, de jobb minőségű desszertet választanak a karácsonyi időszakban.
A drágulás java jövőre jöhet
A Szövetség főtitkára szerint ugyan már idén is drágább a csokimikulás, a drágulás legjava azonban jövőre mutatkozhat meg az édességek piacán. Tapasztalatai szerint a költségek eddigi növekedése nem volt hatással a csokimikulások mostani fogalmára, igaz, pontos adatokkal még nem tud szolgálni.
„Az élelmiszer speciális helyzetben van, ezen belül az édesség is. Az édességgyártás minden összetevője drágult az utóbbi időben. Emelkedett az alapanyagok ára: drágább lett a cukor, a kakaó, az olaj, növényi zsírok, drágábbak lettek a szemes termények, a magvak, és a gyümölcsök is. Nem tudok olyan alapanyagot megemlíteni, amelynek az ára stagnált vagy csökkent volna. Ezenfelül drágább lett a munkaerő is - nemcsak a hazai, hanem a külföldi termelés költsége is nőtt. Drágább lett a szállítás és a csomagolóanyagok, azok is, amelyekkel a fogyasztó nem találkozik, mint pl. a kartonpapír. Nagyon sok hatás egyszerre érvényesül, amit a fogyasztók az árak emelkedésében tapasznak”
– nyilatkozta a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára. A szakember szerint egyébként a klímaváltozás is hatással van az édességgyártásra, hiszen egyes, az iparág számára fontos növények termőterületei szűkültek az utóbbi időben.
A HelloVidék.hu összeszedte a nagyobb áruházláncok és értékesítő weboldalak csokimikulásainak az árát is. A legolcsóbb listán szereplő termék az 50 grammos Piros Mogyorós Mikulás tejcsokoládé, amit a kifli.hu kínál 259 forintért. Legdrágább a felsorolásban a Lindt 70 grammos Mikulása, amely a piacon egységesen, 899 forintba kerül.
Biztosan drágább lesz az ünnep
Korábban a Haszon.hu is összeszedte ebben a cikkében, hogy milyen árváltozásokra számítson a karácsony néhány slágertermékének vásárlásakor az, aki még a bevásárlás előtt áll:
- Az I. osztályú hazai dióbél kilónkénti átlagára 3900 forint környékén mozgott az elmúlt hetekben, vagyis 500-600 forint körül drágult az elmúlt év azonos időszakához képest
- A halért hozzávetőlegesen 30-35 százalékkal kell többet fizetnie a vásárlóknak, mint tavaly ilyenkor
- Az karácsonyfaként felhasznált fenyők ára idén várhatóan 10-20 százalékkal emelkedik
- A mák kilónkénti ára stagnált az elmúlt időszakban. Az I. osztályú hazai mákért 1000-1100 forintot kérnek el a Budapesti Nagybani Piacon
- A szaloncukor ára széles skálán mozog: körülbelül 3500 forintról indul kilója az édesség kimérős verzióinak a nagyobb üzletláncokban, azonban a prémium fajtákért akár 10 ezer forint felett is elkérnek. A Haszon.hu a napokban ebben a cikkében foglalkozott a szaloncukor drágulásának az okaival, valamint néhány népszerűbb és díjnyertes fajtájával.