Érdekes megállapításra jutott egy kutatás
Fotó: Shutterstock

Így alakulnak át jövőre a vásárlási szokásaink

Egy friss kutatás szerint a magyarok sűrűbben járhatnak boltba jövőre, de kevesebbet vásárolhatnak alkalmanként. A lehetséges tendenciát a rendkívül nagy élelmiszer-drágulással magyarázzák a kutatók.


Toronymagas az infláció Magyarországon

23,1 százalék volt az átlaginfláció Magyarországon novemberben az Eurostat harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) szerint éves alapon. Az élelmiszerek áremelkedése a teljes termékcsoportot nézve 49,2 százalékra rúgott. Hazánk az első helyre ugrott az éves általános drágulás tekintetében az Unióban, megelőzve a korábban listavezető balti országokat.

A Mastercard Economics Institute friss kutatása rámutat, hogy a kiugró inflációval az emberek nem igazán fogják tudni a lépést tartani jövőre. Gyakrabban járhatnak vásárolni, azonban alkalmanként kevesebbet költhetnek. Jobban oda fognak figyelni a termékek ár-érték arányára, a költséghatékonyabb árut fogják vásárolni, és kevesebb cikket tehetnek a kosaraikba.

Ezt bizonyítja, hogy a felméréseik szerint például Németországban átlagosan 23 százalékkal többször mentek az emberek élelmiszerüzletbe idén, mint 2019-ben. Azonban a vásárlásaikkor 19 százalékkal kevesebbet költöttek.

Megjegyzik, hogy ezen adatok fényében a kereskedőknek különösen fontos lesz több értékesítési csatorna egyidejű használata, ha át akarják vészelni 2023 viszontagságait. A kutatásukból is látszik, hogy azok a vállalkozások, amelyek megadják a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy kiválasszák a nekik leginkább megfelelő mobilos, netes vagy egyéb felületet a vásárláshoz, jobban teljesítenek – jegyzi meg a VG.

Ezeket a prémium élelmiszereket rendelik az internetezők

A kereskedői tapasztalatok is azok, hogy leginkább a jó ár-érték arányú termékeket keresték idén az emberek karácsony előtt. Azonban jobban megengedtek maguknak néhány olyan prémium árucikket, amelyeket év közben kevésbé. Valóban úgy tűnik, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és a többségük összehasonlítja a netes ajánlatokat is.

Az alap élelmiszerek mellett értelemszerűen rengetegen keresik az ajándéknak szánt édességeket. A mikulásszezonban ez főként a csokoládékban merül ki, majd ezt követően a szaloncukrok piaca élénkül meg. Kínálatunkban például a kézműves termékek iránt nőtt meg robbanásszerűen a kereslet, de szilveszter közeledtével a hazai gyártású alkoholos italokból, pezsgőválogatásunkból is egyre több fogy

- nyilatkozta Dr. Rákóczi János, a Közért+ Zrt. vezérigazgató-helyettese néhány napja.

Hozzátette, hogy az adventi időszakban a kosárértékek százalékosan kétszámjegyű emelkedést mutattak. Igen kelendők voltak a minőségi alapanyagok a sütéshez-főzéshez, például a hal a halászléhez, de sokan rendeltek kacsa- és libatermékeket is.

Megemlítette, hogy az ársapkás árucikkekből néhány üzletben hiány alakult ki, ezért azokat az interneten is kutatták az emberek. Azonban az online kereskedők is kifogytak néhány különösen keresett élelemiszerből.


The Conversation

Ne hagyd ki!