Egy friss kutatás szerint a magyarok sűrűbben járhatnak boltba jövőre, de kevesebbet vásárolhatnak alkalmanként. A lehetséges tendenciát a rendkívül nagy élelmiszer-drágulással magyarázzák a kutatók.
Toronymagas az infláció Magyarországon
23,1 százalék volt az átlaginfláció Magyarországon novemberben az Eurostat harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) szerint éves alapon. Az élelmiszerek áremelkedése a teljes termékcsoportot nézve 49,2 százalékra rúgott. Hazánk az első helyre ugrott az éves általános drágulás tekintetében az Unióban, megelőzve a korábban listavezető balti országokat.
A Mastercard Economics Institute friss kutatása rámutat, hogy a kiugró inflációval az emberek nem igazán fogják tudni a lépést tartani jövőre. Gyakrabban járhatnak vásárolni, azonban alkalmanként kevesebbet költhetnek. Jobban oda fognak figyelni a termékek ár-érték arányára, a költséghatékonyabb árut fogják vásárolni, és kevesebb cikket tehetnek a kosaraikba.
Ezt bizonyítja, hogy a felméréseik szerint például Németországban átlagosan 23 százalékkal többször mentek az emberek élelmiszerüzletbe idén, mint 2019-ben. Azonban a vásárlásaikkor 19 százalékkal kevesebbet költöttek.
Megjegyzik, hogy ezen adatok fényében a kereskedőknek különösen fontos lesz több értékesítési csatorna egyidejű használata, ha át akarják vészelni 2023 viszontagságait. A kutatásukból is látszik, hogy azok a vállalkozások, amelyek megadják a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy kiválasszák a nekik leginkább megfelelő mobilos, netes vagy egyéb felületet a vásárláshoz, jobban teljesítenek – jegyzi meg a VG.
Ezeket a prémium élelmiszereket rendelik az internetezők
A kereskedői tapasztalatok is azok, hogy leginkább a jó ár-érték arányú termékeket keresték idén az emberek karácsony előtt. Azonban jobban megengedtek maguknak néhány olyan prémium árucikket, amelyeket év közben kevésbé. Valóban úgy tűnik, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és a többségük összehasonlítja a netes ajánlatokat is.
Az alap élelmiszerek mellett értelemszerűen rengetegen keresik az ajándéknak szánt édességeket. A mikulásszezonban ez főként a csokoládékban merül ki, majd ezt követően a szaloncukrok piaca élénkül meg. Kínálatunkban például a kézműves termékek iránt nőtt meg robbanásszerűen a kereslet, de szilveszter közeledtével a hazai gyártású alkoholos italokból, pezsgőválogatásunkból is egyre több fogy
- nyilatkozta Dr. Rákóczi János, a Közért+ Zrt. vezérigazgató-helyettese néhány napja.
Hozzátette, hogy az adventi időszakban a kosárértékek százalékosan kétszámjegyű emelkedést mutattak. Igen kelendők voltak a minőségi alapanyagok a sütéshez-főzéshez, például a hal a halászléhez, de sokan rendeltek kacsa- és libatermékeket is.
Megemlítette, hogy az ársapkás árucikkekből néhány üzletben hiány alakult ki, ezért azokat az interneten is kutatták az emberek. Azonban az online kereskedők is kifogytak néhány különösen keresett élelemiszerből.