Egy friss kutatás azt vizsgálta, hogyan hatott az általános árnövekedés a gyerekek bevásárlókosarára. Úgy tűnik, hogy azt is megdrágította az infláció: egy kakaós csiga például több mint másfélszer annyiba kerül, mint egy évvel korábban.
Átalakult a gyermekek bevásárlókosara
Éves összevetésben 21,1 százalékos volt az infláció októberben Magyarországon. Ilyen magas árnövekedésre 1996 óta nem volt példa az országban. Az elmúlt egy évben a háztartási energia (64,4 százalékkal) és az élelmiszerek (40 százalékkal) árszintje emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 2 százalékkal nőttek.
A K&H a hivatalos inflációs kosárban szereplő termékekből kiválasztott több olyat, amelyek a gyerekekhez köthetők, és azokból összerakta az ő bevásárlókosarukat. A listán szerepel például a gyümölcsjoghurt, a kakaós csiga, a hamburger, narancslé, a hátizsák és a szemüvegkeret, valamint egy adag iskolai menzás ebéd.
A gyerekekhez köthető termékek összesen (kerekítve) 36 ezer forintba kerülnek, amíg tavaly 30 ezer forint, a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben pedig 25 ezer forint volt az áruk. Éves alapon 21 százalékos, háromévesen pedig 43 százalékos drágulást számolt a pénzintézet.
Egy év alatt a kakaós csiga ára 56 százalékkal 244 forintra nőtt. A gyümölcsjoghurt 42 százalékkal 207 forintra drágult. A hamburger 45 százalékos áremelkedés után 1250 forintba kerül. A narancsléért átlagosan 630 forintot, a hátizsákért 10 180 forintot, a szemüvegkeretért pedig 22 910 forintot kérnek, tehát 18-27 százalékkal lettek ezek a termékek drágábbak 12 hónap alatt. Az iskolai menzás ebéd 481 forintra ugrott, ami 17 százalékos emelkedést tükröz.
A K&H megjegyzi, hogy ennek megfelelően a gyerekek zsebpénze egyre kevesebb termékre elég. 3 ezer forint havi zsebpénz esetén kakaós csigából tavaly akár minden nap elfogyaszthattak egyet, azonban idén csak kétnaponta van erre lehetőségük. Hamburgerezni 2021-ben havonta háromszor tudtak ugyanennyiből, de 2022-ben csak kétszer fog menni.
Sokkal mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk a családoknak
Egy reprezentatív felmérés nemrégiben azt kutatta, hogyan változtak a háztartások egy főre eső élelmiszer-kiadásai egy év alatt, idén szeptember végéig. A kutatás rávilágít, hogy egy négy tagú családnál a havi 100 ezer forinthoz is közelíthet az a pluszköltség, amennyivel többet kell élelmiszerre költeniük.
A válaszadók 35 százaléka azt mondta, hogy fejenként 10-20 ezer forint között nőttek az élelmiszer-kiadásai az elmúlt 12 hónapban, ami egy négytagú családnál 40-80 ezer forintot jelenthet. További 21-21 százalék arról tájékoztatott, hogy 5-10 ezer forinttal, illetve 20-25 ezer forint között nőtt ez az összeg egy főre vetítve. Azok aránya, akik ennél is nagyobb növekményt érzékeltek, 15 százalék. Emellett mindössze 8 százalék nyilatkozta, hogy a költségnövekedése kevesebb 5 ezer forintnál.