Friss halak a piacon

A magyar halfogyasztás évről évre növekszik hazánkban, azonban még mindig négyszer annyi import halterméket fogyasztunk, mint hazait. A karácsonyi időszakban próbálja felpörgetni a magyar halak fogyasztását az agrárminiszter és az iparág néhány meghatározó szereplője.



Kevés hazai halat fogyasztunk

Még jóval az ünnepek előtt tartott sajtótájékoztatót az Agrárminisztérium, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) és az Agrármarketing Centrum (AMC). Az esemény apropója a karácsonyi időszakban megugró halfogyasztás volt. Az idei év kaotikus időjárása megnehezítette a halgazdaságok idei szezonját. A három szervezet ezért - az iparágnak nyújtott segítségképpen - fel kívánja hívni a figyelmet a hazai halak fogyasztásának fontosságára és annak előnyeire. Teszik ezt amiatt is, mivel a magyarok által fogyasztott halak 81 százaléka importtermék – áll az AMC közleményében.

„A hazai halfogyasztás mintegy 35-40 százaléka a karácsonyt megelőző időszakra esik, ez egyes nagy haltermelők esetében akár az éves forgalom 60-70 százalékát is adhatja”

– monda Nagy István agrárminiszter.

A tálcavezető beszélt arról is, hogy a hazai halfogyasztás az elmúlt években lassan ugyan, de folyamatosan növekedett. A magyar halak húsminősége miatt korábban két magyar haltermék, a Szilvásváradi pisztráng és az Akasztói szikiponty kapott európai földrajziárujelző-oltalmat. Idén ezekhez csatlakozott a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty is az uniós elismerés tekintetében.

Nehéz év volt, de van elég hal

Németh István, a MA-HAL elnöke arról beszélt, hogy az idei haltermés ugyan közepesnek mondható, ugyanakkor a kedvezőtlen időjárási körülmények ellenére elég hazai hal kapható az ünnepekre.

Érdekességképpen azt is elmondta, hogy Magyarországon a legnagyobb mennyiségben termelt halfajta a ponty, amelyből tavaly közel 12 ezer tonnát halásztak le a tógazdasági haltermelők. A második pedig az afrikai harcsa, amelyből 4 ezer tonnát termeltek a zárt rendszerekben.

„Fogyasztás terén a ponty és az afrikai harcsa a legnépszerűbb hazánkban. Ezeket követi a szürkeharcsa, a süllő, a busa, az amur és a kárász. Elmondható, hogy egyre több hal kerül feldolgozott, konyhakész formában a fogyasztók asztalára, ebben a kategóriában kiemelt az afrikai harcsa. A szálkamentes húsú hal jelentős része így kerül forgalomba”

– mondta Német István.

Kampányt indítottak

A MA-HAL elnöke kiemelte, hogy elindították a hazai halfogyasztás ösztönzésére a „HalPéntek” kampányt. A halpentek.hu weboldalunkon hoztak létre egy karácsonyi halbolt keresőt, amelyen nem csak a halboltok, hanem a termelői halárusító pontok is megtalálhatóak.

Azonban nem ez az egyetlen program, ami a magyar halfogyasztás ösztönzéséért indult. Ondré Péter, az AMC ügyvezetője elmondta, hogy az uniós „Kapj rá!” kampány célkitűzése volt az 5,7 kg/fő éves átlagos halfogyasztás 20 százalékkal való növelése. Ezt gyorsan elérték, hiszen négy 4 év alatt már 6,5 kg fölé emelkedett a fogyasztás.

„Bár a magyarok számára a halfogyasztás kiemelten a karácsonyi időszakra koncentrálódik, de érdemes egész évben halat fogyasztani magas omega-3 zsírsav, foszfor-, jód-, fluor-, szelén-, vas-, kálium- és kalcium-, valamint A-, D-, B2-, B6-, és B12-vitamin-tartalma miatt. A hal fogyasztása csökkenti a szívroham kockázatát, sokat segíthet például a stressz leküzdésében vagy a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, csökkenti az időskori szellemi leépülés kockázatát, sőt az allergiás megbetegedések megelőzésében is segíthet”

– sorolta végezetül a halhús fogyasztásának pozitív hatásait az AMC ügyvezetője.

The Conversation

Ne hagyd ki!