Pusztít a járvány Indiában
Fotó:123RF

A Twitter életeket mentett a járvány szorításában vergődő országban

Naponta több mint 350 ezer új fertőzöttet regisztrálnak Indiában. A helyzet tragikus, az ország külső segítségre szorul, már az ősellenség Pakisztán is felajánlotta a támogatását. A hagyományos kommunikációs csatornák nem bírják a terhelést, némi enyhülést a Twitter hozhat.


Miután órákon át sikertelenül próbálta hívni az kormányzati segélyvonalat, hogy segítséget kérjen egy kritikus állapotban lévő Covid-19 betegnek, az indiai ügyvéd, Jeevika Shiv végső elkeseredésében a Twitterhez fordult. Kiposztolt egy SOS bejegyzést, és jött is a segítség. Hamar találtak egy kórházi ágyat a betegnek, aki nem sokkal később már a gyógyulás jeleit mutatta.

Jeevika Shiv egy 350 fős önkéntes egészségügyi csoport tagja, akik a koronavírus-fertőzöttek segítségét tűzték ki célul. Elmondása szerint a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldásnak a közösségi média bizonyult. Már ott tart a mozgalom, hogy a lakosok egyre inkább elfordulnak a hagyományos kommunikációs vonalaktól, és inkább a Twitter segítségével keresnek szabad kórházi ágyakat, oxigénpalackokat, és egyéb szükséges ellátmányokat.

#COVIDSOS

Ezzel a hashtaggel jelölik meg a posztjaikat a rászorulók, amivel megkönnyítik a bajban lévők azonosítását. Nagyjából úgy néz ki a dolog, hogy az önkéntesek és az oxigénpalackokkal, illetve gyógyszerekkel rendelkező eladók számait megosztják egymással, valamint nyomon követik, mely kórházakban vannak üresedések, hova lehetne küldeni a betegeket, ahol még van számukra hely.

Sokan meleg étellel is támogatják azokat, akik karanténban vannak, illetve a háziállatok etetésében, gondozásában is segítenek, ha valaki ezt nem tudja megoldani.

Bár a Twitter nem olyan elterjedt Indiában, mint a Facebook vagy a WhatsApp, mégis nagyon hasznosnak bizonyul, főleg a „re-tweet" funkciójának köszönhetően. Ezzel lényegében megoszthatják, „újra tweetelhetik" a rászorulók posztjait, amelyek így a közös kapcsolati háló segítségével futótűként terjednek a digitális térben.

Az egyik legfelkapottabb dokumentum egy olyan Google táblázat, amelyben egy önkéntes csoport naprakészen vezeti az összes elérhető információt a szabad kórházi ágyakról, oxigénpalackokról és vérplazmákról, illetve összegyűjtötték benne az összes regionális segélyvonal számát is.

Ahol akarat van, ott út is van

Több fronton is próbálják segíteni az önkéntesek a betegeket. Egy 25 éves szoftverfejlesztő, Umang Galaiya például létrehozott egy honlapot, ahol a látogatók kiválaszthatják a városukat és megadhatják, mire lenne szükségük, legyen szó akár oxigénpalackokról,vagy gyógyszerekről. Ezután a honlap átirányítja őket a Twitterre, ahol a fejlett keresőmotornak köszönhetően az összes megadott paraméterrel egyező poszt megjelenik a felhasználók előtt.

Sajnos azonban van, akinek túl későn érkezik a segítség. Hétfőn Sweta Dash újságíró kétségbeesetten posztolt a Twitterre annak reményében, hogy egy Új-Delhiben élő terhes nőnek lélegeztetőgéppel felszerelt kórházi ágyat találjon. Posztját néhány óra alatt több mint százan „re-tweetelték", és találtak is egy kórházat, ahol a beteget el tudták volna látni. De mire jött a hír, addigra az újságíró közölte: sajnos már késő.


Ne hagyd ki!