Karlstad városának csendes kis sarkában, Stockholmtól 300 kilométerre Lars Wingefors felépítette a világ legnagyobb étékű játékvállalatát. Az Embracer Group alig 20 főből áll, és vagyona nagy részét felvásárlásokkal szerezte. Olyan sikeres játékok vannak a birtokában, mint a Valheim, az MX vs. ATV, vagy a Goat Simulator.
Mi a titok?
Lars Wingefors abban látja a sikerének a titkát, hogy egy-egy cég felvásárlása után szabad kezet ad az érintett vállalat alapítóinak, akik függetlenül vihetik tovább a bizniszüket. Ezzel egyfajta vertikális integráció jön létre, amelyben az alapítók teljes kreatív és operatív szabadságot kapnak.
A pandémia ideje alatt az Embracer tucatnál is több vállalatot vásárolt fel, így még a remekül muzsikáló játékszektor többi tagját is lekörözte. Tőzsdei értékük 1 év alatt megduplázódott, ami így már eléri a 11 milliárd dollárt. 2016-ban kerültek tőzsdére 20 svéd koronás részvényárral, ami 260 koronára (9321 forint) nőtt napjainkra.
Sokan kritizálják az üzletember módszereit, mondván, hogy a decentralizált üzleti modell ellehetetleníti a nagyobb játékprojektek megvalósítását, így hátrányba kerül az olyan óriásokkal szemben, mint az Electronic Arts, vagy az Activision. Ráadásul a Microsofthoz hasonló cégek manipulálhatják és megnehezíthetik a felvásárlások árait. Ami lehet, hogy igaz, de Lars Wingefors nagyon jól csinálja a dolgait, így ezek a gondok még nem ütköztek ki.
Hova tovább?
Jelenleg 8 cég szerepel a portfóliójukban, de ezt idén további kettővel szeretnék bővíteni. Egyelőre Európában üzletelnek, de szeretnék bővíteni a piacukat Kanadával és Észak-Amerikával.
Idén eddig a Gearbox-ot vették meg 1,36 milliárd dollárért, a cég népszerű Borderlands játék fejlesztője.
Az Embracer jelenleg 193 játék fejlesztésében van benne, amiből 70-et a következő pénzügyi évben be is akar fejezni.
A célkeresztbe vett vállalatok részvényeiért egy jó nagy adag pénzt kínálnak, illetve „mérföldköves bónuszokat", amiket akkor fognak kifizetni, ha egy új játékot piacra dob a megszerzett cég. Az Embracer tőzsdei részvényeladásokkal 1 milliárd dollárhoz jutott az elmúlt hónapban.
Korai sikerek
Lars Wingefors 13 évesen kezdett bizniszelni, eleinte képregényekkel. Elmondása szerint 50 ezer képregény ára és nyomtatásának éve volt a fejében. Hamarosan használt videojátékokat kezdett eladni. Annyira jól ment ez az üzlete, hogy 2000-ben a Gameplay nevű startup meg is vette tőle 11 millió dollárért, a dotcom lufi durranása előtt. Végül 2008-ban megalapította a Nordic Games-t, amit 2019-ben nevezett át Embracer-re.