A United Airlines egyik repülőjének pilótája épp felszáll a repülőér kifutójáról ködös időben
A United Airlines vezérigazgatója, Scott Kirby aggasztó adatokat osztott meg az Egyesült Államok törvényhozóival. Akkora a munkaerőhiány az ágazatban, hogy az általa vezetett légitársaság 100 repülőgéphez nem talál pilótát.


Szárnyaszegett társaság

Scott Kirby a napokban több ágazati vezetővel karöltve az Amerikai Egyesült Államok Szenátusa előtt beszélt az iparág helyzetéről és a lehetséges megoldásokról.

Kifejtette, hogy közel 10 éve Damoklész kardjaként lógott felettük a pilótahiány veszélye, a koronavírus-járvány azonban azt eredményezte, hogy idén ténylegesen nyakukba szakadt minden baj.

A légitársaság több mint 100 regionális repülőgéphez nem talál pilótát. Ez azt jelenti, hogy a United Airlines kénytelen volt lemondani számos helyi járatot.

Kicsit kevésbé vagyok optimista, hogy ez a helyzet rövid távon meg fog változni, hacsak nem teszünk valamit a pilóta utánpótlás növelése érdekében

- mondta Kirby.

Nem egyszerű a megoldás

Kirby mellett az American Airlines vezérigazgatója, Doug Parker és a Delta Airlines ügyvezető alelnöke és műveleti vezetője, John Laughter is hasonló problémákról számolt be. A három szakember azt is elmondta, hogy az általuk képviselt légitársaságok rengeteg energiát fektetnek a közeljövőben a pilótaképzésbe.

A United számszerűsítette is céljait: az évtized végéig 5000 pilótát fog kiképezni. A vállalat emellett nagy hangsúlyt fektet a sokszínűségre és a nők képzésére is.

Kirby azt is hozzátette, hogy a pilótaprojektek finanszírozása meglehetősen problémás, ugyanis a jelentkezőknek minimum 150 ezer dollárt, azaz nagyjából 49 millió forintot kell kicsengetniük, hogy megszerezzék a szükséges bizonyítványokat.

Budapest is érintett

Érdekes módon a pilóta- és a repülőgéphiány egyszerre sújtja az iparágat. Az American Airlines például számos olyan nemzetközi járatot törölt vagy csúsztatott, amelyet jövő nyáron indított volna. A légitársaság szerint mindezt a Boeing új repülőgépeinek késése indokolja-írja a Hamu és Gyémánt a Travel Awaits cikke alapján.

Az alábbi változásokra kell számítani:

  • A skóciai Edinburgh, az írországi Shannon és a hongkongi járatok megszűnnek.
  • A 2019 előtt közlekedő járatok az alábbi piacokon szintén megszűnnek: Berlin, Budapest, Prága, Dubrovnik és Reykjavík.
  • Jelentős járatritkítás várható Sydney, Peking, Sanghaj, Buenos Aires, Rio de Janiero, Sao Paulo és Santiago felé.

A változásokat szűk egy hónappal azután jelentette a légitársaság, hogy 27 belföldi útvonalat törölt a menetrendjéből, köztük 18 járatot New Yorkból az USA különböző városaiba-írja a lap.

A Wizz Air sem kivétel

A Wizz Air a Unitedhez hasonlóan 2030-ig 4600 pilótával tervezi bővíteni munkatársai számát, és ehhez már elindította az új pilóták toborzását. Idén már 150 új pilótát kiképeztek, és a létszámot több mint 300 további szakemberrel kívánják bővíteni az év végéig annak érdekében, hogy a légitársaság újra a járvány előtti kapacitásán működjön, és elérje a 2021-es évre tervezett célkitűzéseit. Hangsúlyozzák, várják tapasztalt kapitányok és elsőtisztek, valamint repülési tapasztalattal nem rendelkezők jelentkezését is, mert a Wizz Air Pilot Academy Programban nekik is lehetőséget biztosítanak a kereskedelmi pilótaengedély megszerzésére. A nagy létszámú pilótatoborzás mellett a Wizz Air mind a 43 bázisán légiutas-kísérők jelentkezését is várja.

The Conversation

Ne hagyd ki!