Egymás mellett a két rivális, a Wizz Air és a Ryanair gépe
Fotó: Shutterstock

A Wizz Air vagy a Ryanair a fapadosok királya? Az attól függ...

Egy olasz lapnak adott interjút Váradi József. A beszélgetésben a Wizz Air elnök-vezérigazgatója a légiközlekedés helyzetének értékelése mellett kitért cége rivalizálására a Ryanairrel. A hvg.hu lapszemléjéből emeltünk ki néhány fontos részletet.


Megy az együttélés 

Az igazi kérdés nem az, hogy köztünk és a Ryanair között mi zajlik, hanem hogy mi lesz Európa többi légitársaságával – mondta Váradi József, a Wizz Air elnök-vezérigazgatója abban az interjúban, amelyet Milánóban adott a Corriere della Sera újságírójának. Váradi szerint mind ők, mind a vetélytársuk stabil légitársaság, az iparág legalacsonyabb működési költségével, míg a többiek kevésbé hatékony flottával, sokkal magasabb működési költséggel repülnek. A Wizz Air ezért probléma nélkül tud terjeszkedni, és a Ryanairrel is együtt tud élni.

  Melyik cég a nyerő a költséghatékonyságban?

Arra a kérdésre, hogy ha mindkét cég azt állítja magáról, hogy a legalacsonyabbak a működési költségei, akkor melyiknek van igaza, Váradi azt felelte: mindkettőnek. A különbség az, hogy a Wizz Air – mivel riválisánál hosszabb távokon repül – az egy ülésre eső költség egy kilométerre vetített költségét illetően takarékosabb. Az ír légitársaság pedig, amely rövidebb távokat repül, egyszerűen az egy ülésre jutó költséget veszi alapul azoknál a kimutatásainál, amelyekben ő szerepel jobban.

Váradi azt mondta, hogy bár az iparágban jövő nyárra jelentős áremelkedés várható, a Wizz Airnél ez nem így lesz, mert fiatal flottával, alacsony költséggel közlekednek. Jelenleg nem a hipernyereségesség a fontos, hanem a gyors terjeszkedés – tette hozzá –, hiszen aki nem terjeszkedik, kikerül az üzletből.

Odaszúrás

Arra a kérdésre, hogy a Ryanair-vezér Michael O'Leary szerint a Wizz Air azért repül a volt szovjet tagköztársaságokba és Abu Dzabiba, hogy elkerülje a Ryanairrel való közvetlen szembekerülést, Váradi úgy reagált:

O'Learynek talán gondja van a földrajzzal,

hiszen Olaszország és az Egyesült Királyság, ahová sokat repül és jelentősen terjeszkedik a cég, ugyanazon a kontinensen van, ahol a Ryanair is működik. A Wizz Air három különböző piacra összpontosít: Nyugat-Európára, Közép-Kelet-Európára és a Közel-Keletre.

A hvg.hu cikkét ITT találjátok. Ha megy az olasz, az eredeti interjút ITT tudjátok elolvasni.


Ne hagyd ki!