Aranybánya, vagy kudarc. Kockázatos lépésre szánta el magát a Netflix.

A Netflix előfizetői táborának bővülése a 2020-as szárnyalást követően megtorpant, az idei második negyedévben sokan lemondták az előfizetést. A vállalat videojátékokkal édesgetné vissza az elpártolt felhasználóit.



Ha jobban megvizsgáljuk a piacot, egyáltalán nem meglepő a Netflix teljesítménye. A koronavírus-járvány alatt a szolgáltató felhasználói bázisa rengeteg előfizetővel gyarapodott. Aztán ahogy a világ kormányai szépen fokozatosan feloldották a korlátozásokat, egyre több ember mondta le a Netflix előfizetését. Mondjuk úgy, hogy sokan éttermekre és szórakozóhelyekre cserélték a délutáni sorozatnézést. Ennek következtében a Netflix egyetlen negyedév alatt 430 ezer előfizetőt veszített.

Megvan a megoldás?

A cég vezetősége már korábban is megszellőztette, hogy a videojáték ipar felé kacsintgatnak. Most az is kiderült, a vállalat hogyan fog belépni erre a piacra. A többéves projekt „kicsiben" fog indulni. A Netflix főleg mobiljátékokat fog fejleszteni, amelyek olyan népszerű sorozatokra épülnek, mint a Stranger Things. Greg Peters, a vállalat vezérigazgatója úgy véli, a rajongók mélyebben el szeretnének merülni kedvenc sorozatuk fantáziavilágában. Erre remek lehetőséget nyújtanak a videójátékok.

Bár egyáltalán nem biztos a Netflix sikere, hiszen rengeteg cég elhasalt már a videójátékok piacán, az elemzők szerint mégis jó döntést hoztak a cégvezetők. Az eMarketer előrejelzése szerint a Netflix piaci részesedése az Egyesült Államok videostreaming-szolgáltatói iparágában 20 százalékkal csökkenhet idén a 2018-as eredményeihez képest. A vállalat egy ideje már nem vezetett be új szolgáltatásokat, így már érett egy kis vérfrissítés.

A videójátékokat minden elfizető plusz költségek nélkül használhatja.

Természetesen érthető a vezetők és a befektetők aggodalma, de azért a Netflix továbbra sincs túlságosan nagy gondban. A cég 209 millió előfizetővel zárta a júniust. De persze úgy is nézhetjük, hogy az idei második negyedévben 1,54 millió előfizetővel gyarapodott a cég felhasználói bázisa, míg a tavalyi, azonos időszakban ez a szám elérte a 10,1 milliót.

Vajon menni fog?

A videójáték-ipar kockázatos üzlet, amibe gyakran a nagynevű tehetségeket felmutató, sokéves tapasztalattal rendelkező stúdiók is belebuknak. Elég csak az Atari, vagy az Interplay példáját megemlíteni, de ide sorolhatjuk a THQ-t, a Midway-t, az Acclaim-et, a 3DO-t, a BAM-ot, az Eidos-t és az Infogrames-t is.

Joost van Dreunen a Netflix-szel kapcsolatos szkepticizmusa alátámasztásához a nagy technológiai cégek példáját hozta fel a Business Insider cikkében. A Google, az Amazon és a Facebook az elmúlt évtizedben több százmillió dollárt áldozott a játékipar meghódítására. Hiába a rengeteg forrás és technológiai tapasztalat, 10 év alatt egyik vállalat sem tudott meghatározó szereplővé válni a piacon. A szakértő szerint a hozzájuk hasonló behemótok egyszerűen nem értenek ehhez az iparághoz, és úgy véli, semmi nem utal arra, hogy a Netflix ne jusson ugyanerre a sorsra.

Két lehetőség a Netflix előtt: vagy saját játékokat fejleszt, vagy megvásárolja mások szellemi termékeit. Persze az is kérdés, hogy milyen platformon lehet majd játszani a játékaikkal.

A Netflixnek van egy óriási előnye, ami nem más, mint a népszerű filmjei és sorozatai. Azonban hiába van értékes szellemi tulajdona a vállalatnak, iszonyatosan nehéz sikert arató film- vagy sorozatadaptációt piacra dobni. Erre a legjobb példa a Disney, olyan játékokkal, amelyek egyebek között a Marvel és a Star Wars franchise-okra épülnek. Azonban akkora ráfordításokat és munkát igénylenek ezek a projektek, hogy még egy olyan óriásvállalat, mint a Disney is inkább kiszervezte a folyamatokat, magyarán eladta a szellemi termékeit más játékstúdióknak. Az elmúlt tíz évben a Disney több mint 6 játékstúdiót zárt be, aminek következtében több száz alkalmazott maradt munka nélkül, és tucatnyi játékötletet dobtak ki a kukába. És valljuk be, a Disney sem kispályás.

The Conversation

Ne hagyd ki!