A napokban a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) és az Európai Unió Versenyhatóságához egyaránt beadvánnyal fordult a Mol 2022-es üzemanyagárstop alatti egyes intézkedései miatt a hazai magántöltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége, írja a Népszava.
A szövetség alelnöke, Gépész László a lapnak felidézte: a hatósági üzemanyagárak bevezetésével kapcsolatos egyes kormánydöntések miatt a jellemzően a nagyjából ezer kis hazai töltőállomást ellátó üzemanyag-importőrök egyszerűen bezártak. A hoppon maradt kutak így az egyetlen hazai finomító üzemeltetőjeként kizárólagos hazai nagykereskedővé előlépő Molhoz fordultak. Bár a céget a kabinet szerződéskötésre kötelezte, hamar kiderült, hogy a társaság az újonnan hozzá fordulóknak addigi vevőihez – például a többi nagy lánchoz – képest érdemben kedvezőtlenebb feltételeket szab. Így például tartályautóról maguknak kellett gondoskodniuk, megrendeléseiknek csak egy részét kapták meg, illetve novembertől leginkább semennyit. Így jelentős térségek maradtak teljesen ellátatlanul. Sőt, megfigyeléseik szerint ez idő alatt törzsvevőiket a nagy hálózatok, hosszú távú szerződésekkel magukhoz láncolták. Az FBSZ folyamatosan jelezte aggályait a Mol felé, ám panaszaikat nem orvosolták.
Megbízott szakértőjük már akkor azt tanácsolta az FBSZ-nek, hogy kezdeményezzenek versenyhatósági vizsgálatot. Ezt most, a Mollal folytatott további, eredménytelen egyeztetések, majd hosszas előkészítés után, megtették. A molos intézkedés nemzetközi hatásai miatt beadványukat a GVH-n kívül elküldték az Európai Unió Versenyhatóságához is.
Az alelnök szerint az így végül is a fogyasztókat érő károkat nem orvosolja, hogy a kormány 2022. december elején az árstopot és a hozzá kapcsolódó összes intézkedést eltörölte. Igaz, az importőrök a kormány lépése után visszatértek, így ma már eredeti formájában a számukra hátrányos molos kényszer-szerződések közül egy sem él. A tőlük 2022-ben elpártoló nagy vevők mindegyike ugyanakkor azóta sem tért vissza hozzájuk. Így több tucat kis töltőállomás bezárt.
Ha a versenyhatóság a 2022-es intézkedések miatt esetleg jogerősen elmarasztalná a Molt, az érintett üzemeltetők egyedi kártérítési pereket indíthatnak. Ugyanakkor az FBSZ változatlanul nyitott az olajcsoporttal folytatott tárgyalásokra
– tette hozzá Gépész László.
A Népszava felidézte, hogy a Mol tavaly azt közölte: minden új kiskereskedővel szerződött, amely az ársapka időszaka alatt üzemanyag-ellátási igénnyel megkereste a céget – rögzítették az ügy kapcsán tavaly az olajcégnél. .zemanyaggal ellátni. A Dunai Finomító karbantartása és a megnövekedett kereslet miatt ugyanakkor átmeneti korlátozásokat vezettek be annak érdekében, hogy az ország minden pontjára tudjanak a működéshez elegendő üzemanyagot szállítani. A lap ezúttal is megkereste a Mol-t de egyelőre nem kapott választ.