A Mol az ársapka eltörlésétől, az import újraindításától reméli az üzemenagyazűrök megoldását
Fotó: Shutterstock

A Mol is elismerte, komoly gondok vannak az ellátásban

A Mol ügyvezető igazgatója szerint soha nem volt még ilyen rossz az ellátási helyzet, mint most. Bacsa György a több hazai szerkesztőségnek elküldött levelében úgy fogalmazott: a megoldás az, ha visszatér az üzemanyag-import az ársapka előtti szintre.


A hazai kutak java részét birtokló és ellátó Mol ügyvezető igazgatója a helyzetre reagálva a több szerkesztőségnek elküldött levelében azt írja, a teljes hálózatukban jelentkezett részleges termékhiány, és a töltőállomásaik negyedében volt teljes leürülés – ilyen még sohasem volt.

Bacsa György azt írja,

a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig csaknem a másfélszerese.

Az üzemanyag-ellátás hiányosságainak számos oka van, az egyik az, hogy tavasz óta a kormány a nagykereskedelmi árakra is kiterjesztette az üzemanyagárstopot, ami elriasztotta az országból az importőrök java részét, hiszen a külföldön, drágán megvásárolt üzemanyagot itthon csak olcsón tudják eladni, bukni pedig nem akarnak az üzleten. Az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. A felszívódott importőrök helyébe a Mol lépett, de az olajtársaságnak nincs elég kapacitása arra, hogy a teljes kiesett mennyiséget pótolja – nem erre van berendezkedve, és ha maradnak a normál piaci viszonyok, akkor fel sem merült volna, hogy így kellett volna tennie, írja összefoglalójában a hvg.hu.

Bacsa levelében azt is írja, az ismert problémák fejébe most már megérkezett az is, hogy az emberek elkezdtek pánikvásárolni. Az ügyvezető a Mol importálása kapcsán arról ír, hogy novemberben már minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött, de a vállalat elérte a logisztikai kapacitásának határát: Ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tud behozni.

Az ügyvezető ismét kifejtette a Mol álláspontját: az ellátási helyzetre kizárólag az lehet a megoldás, ha visszatér az import az országba. Bacsa arra is felhívta a figyelmet, hogy a február 5-én életbe lépő EU-s szankció elvágja az eddigi legfőbb import útvonalukat is, nem fognak tudni behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol ottani finomítójából.

Bacsa arról is ír, hogy a tankereik folyamatosan járnak, ahol tudják, töltik a kutakat, a szakemberenk pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.

Az üzemről a Mol friss közleményt is megjelentetett a Budapesti Értéktőzsde oldalán. Ebben arról adnak hírt, hogy sikerült befejezni azokat a plusz karbantartási munkákat, melyek szükségességére a finomító nagyleállását követő újraindítás során derült fény. Mint írják, a hidrokrakkoló-kénmentesítő üzemen és „más üzemekben" is javításokra volt szükség. Ezeket az üzemeket most újraindították, és megkezdték a kőolajfeldolgozás szintjének fokozatos növelését. Bacsa levelében úgy fogalmazott, még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérjék magukat.


The Conversation

Ne hagyd ki!